Öresunds valberedning inför årsstämman 2018

Enligt gällande principer för utseende av valberedning i Investment AB Öresund (publ) (”Öresund” eller ”Bolaget”) skall valberedningen bestå av en representant för envar av de fyra största aktieägarna eller aktieägar­grupperna i Bolaget. Namnen på valberedningens ledamöter samt de ägare dessa företräder skall offentliggöras senast sex månader före årsstämman och baseras på det kända ägandet omedelbart före offentliggörandet.

Valberedningens mandatperiod sträcker sig fram till dess att ny valberedning utsetts. Ordförande i valberedningen skall vara den ledamot som representerar den största aktieägaren, om inte val­beredningen enas om annat. Det åligger valberedningens ordförande att sammankalla valberedningen.

Enligt ovan består Öresunds valberedning av:

•  Mats Qviberg, representerande Mats Qviberg med familj
  •  Sten Dybeck, representerande Sten Dybeck med familj
  •  Magnus Hybbinette, representerande Elsa och Harry Gabrielssons Stiftelse
  •  Astrid Ohlin, representerande sig själv

Mats Qviberg har utsetts till ordförande i valberedningen. Mats Qviberg är i dag ordförande i Bolagets styrelse. Valberedningen avviker från ”Svensk kod för bolagsstyrning” vad gäller att styrelsens ordförande även är ordförande i valberedningen. Anledningen till denna avvikelse är att deltagande i valberedningen är en central del i utövandet av ägande.

Årsstämman kommer att hållas tisdagen den 17 april 2018 klockan 14.00 i Stockholm. Valberedningen har för avsikt att i god tid före årsstämman presentera förslag avseende val av styrelse samt övriga frågor valberedningen har att behandla.

Aktieägare som önskar lämna förslag till valberedningen kan göra det via e-post till: info@oresund.se eller med post till: Valberedningen, Investment AB Öresund, Box 7621, 103 94 STOCKHOLM.

Stockholm den 25 september 2017

Valberedningen i Öresund

Mats Qviberg
Ordförande i valberedningen

Frågor besvaras av Mats Qviberg, telefon 08 – 402 33 00.

Informationen lämnades för offentliggörande den 25 september 2017 kl. 15.30 CET.