Investment AB Spiltan investerar 8 Mkr i greentech-bolaget Urbangreen

Greentech-bolaget Urbangreen, som bland annat ligger bakom prestigefyllda takterrassprojekt i Stockholm och Malmö, expanderar kraftigt och söker nu finansiering och engagerade delägare via crowdfunding-plattformen Pepins. Investment AB Spiltan investerar nu 8 Mkr i den emission som öppnades igår.

Gröna systemlösningar är på stark frammarsch i Sverige. Nya lagar och regelverk i kombination med viljan att skapa grönare städer ställer krav på fastighetsägare och byggherrar. I praktiken beviljas för närvarande inga bygglov om de gröna växt- och dagvattenkraven inte uppfylls.

Urbangreen har unika helhetslösningar för grön, hållbar stadsbyggnad. Bolaget bidrar genom sina sedumtak, biotopväggar och sociala taklandskap till bättre biologisk mångfald, renare luft och en substantiell värdeökning för fastighetsägare, förvaltare och byggbolag.

Urbangreen ligger bland annat bakom uppmärksammade Urban Delis terrass i före detta Skandiahuset på Sveavägen 44, samt taklandskapet på SEB:s nya huvudkontor i Arenastaden.

– Urbangreen är ett spännande bolag som står för Spiltans värden om ansvarsfullt agerande, CSR och en hållbar framtid, kommenterar Per Håkan Börjesson, VD för Investment AB Spiltan. Vi tror också att teamet bakom bolaget har rätt kompetens och erfarenhet för att positionera sig väl på den starkt växande marknaden i både Sverige och Norden.

– Det känns fantastiskt roligt att ha med en aktör som Spiltan på resan mot grönare städer säger Johan Paju, medgrundare till Urbangreen. Spiltan bidrar med deras investering till en stark trygghetskänsla som genomsyrar bolaget, och bidrar till att vi fullt ut kan fokusera på att möta den höga orderingång vi lyckats arbeta in under 2016. Vi ser fram emot ett långsiktigt och nära samarbete.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Per H Börjesson – phb@spiltan.se
Elin Flyborg – elin@spiltan.se