P R E S S M E D D E L A N D E:  Investment AB Spiltan satsar på Train Alliance Sweden AB

2016-04-12

Spiltan har förvärvat en större aktiepost i Train Alliance som erbjuder industriella lösningar inom underhåll av järnvägsfordon och strategiskt belägna serviceanläggningar till tågoperatörer samt konsulttjänster och konceptlösningar inom underhåll av järnvägsfordon och produktionsoptimeringar.

Bolaget äger också 2 000 000 kvadratmeter mark i närhet till viktiga knutpunkter för tågtrafiken i Sverige. Bolagets omsättning var 2015 drygt 70 miljoner kronor med ett förväntat resultat före skatt på 7,5 miljoner kronor.

"Det är otroligt spännande att vi får in en institutionell placerare som Spiltan inför vår fortsatta expansion. Hittills har vi tagit in kapital från ett antal kapitalstarka privatinvesterare framförallt i Skåne samt HF Wiebe, vår tyska storägare", säger Otto Persson, VD för Train Alliance.

"Vi ser stor tillväxtpotential i Train Alliance då man måste förändra arbetssättet för underhåll av järnvägsfordon i Sverige när man bygger ut infrastrukturen. Då bolaget äger stora markområden i attraktiva områden är det också liten nedsida i investeringen, säger Per H. Börjesson", VD för Investment AB Spiltan.

"Under våren planerar vi att ytterligare sprida ägandet till privatpersoner via equity crowfunding konceptet Pepins.com och en lansering av Train Alliance' aktie på aktiehandelsplatsen Alternativa Aktiemarknaden under namnändring till Pepins. Det är ett led i att göra Train Alliance till ett mer publikt bolag när järnvägsbranschen i Sverige förändras", fortsätter Otto Persson, som sedan tidigare också är delägare i bolaget.

Otto Persson, VD Train Alliance Sweden AB, otto.persson@trainalliance.se ,tel: 0733-734 474
Per H. Börjesson, VD Investment AB Spiltan, phb@spiltan.se, Tel:  0708-797 101

Train Alliance Sweden AB har som affärsidé att långsiktigt och industriellt försörja operatörer med moderna och effektiva produktionsanläggningar för järnvägsnära verksamhet inom infrastruktur och logistik. Bolaget arbetar i nära samarbete med operatörer och hyresgäster för att tillhandahålla kostnadsbesparingar.

Investment AB Spiltan är ett investmentbolag med ett totalt kapital på cirka 1000 miljoner kronor som framförallt investeras i lönsamma onoterade bolag som drivs av duktiga entreprenörer. Genom långsiktighet, personligt engagemang och entreprenörskap skapar Spiltan förutsättningar för en stabil utveckling och bra avkastning. Spiltan har cirka 2000 aktieägare och handlas på Alternativa Aktiemarknaden (www.alternativa.se). Mer information finns på www.spiltan.se

säger Per H Börjesson, VD Investment AB Spiltan
Vi ser stor tillväxtpotential i Train Alliance då man måste förändra arbetssättet för underhåll av järnvägsfordon i Sverige när man bygger ut infrastrukturen,