P R E S S M E D D E L A N D E: Spiltan blir ny ägare i e-handelsbolaget CoolStuff

2013-07-01

Investment AB Spiltan har genom förvärv av aktier gått in som 30 %-ig delägare i Malmöbolaget CoolStuff som säljer innovativa och tuffa prylar i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Tyskland.

-  ”Genom Spiltan får vi tillgång till kompetens och kapital inför vår fortsatta internationella expansion. Samtidigt kan vi nu i en snabbare takt utöka vårt sortiment” säger Kajsa Knapp, en av CoolStuffs grundare.

”Att de två grundarna väljer Spiltan som partner visar att vår modell att köpa minoritetsposter i lönsamma svenska bolag i tillväxtbranscher fungerar. Genom Spiltan får grundarna en långsiktig partner samtidigt som de kan behålla aktiemajoriteten i bolaget” säger Håkan Sjunnesson investment manager på Spiltan.

Kajsa Knapp, grundare CoolStuff: 0736-790 998
Håkan Sjunnesson, Investment manager, Investment AB Spiltan: 0709-226 655

CoolStuff AB är ett ehandelsbolag som säljer roliga och innovativa prylar med en wow-faktor. Bolaget  grundades 2004 av Kajsa Knapp och Christian Omander, som efter investering äger 70% av aktierna. CoolStuff omsätter idag ca 100 mkr med försäljning i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Tyskland. All verksamhet utgår från bolagets kontor och lager i Malmö. Majoriteten av försäljningen går på export utanför Sveriges gränser och målet är att fortsätta expandera och bli marknadsledande i Europa inom segmentet. Mer information på www.coolstuff.com.

Investment AB Spiltan är ett investmentbolag med ett totalt kapital på cirka 240 miljoner kronor som framförallt investeras i lönsamma onoterade bolag som drivs av duktiga entreprenörer. Spiltan är också största ägare till ett antal nya koncept inom finansiella tjänster som Alternativa aktiemarknaden, Spiltan Fonder och Finans- och Inkassobolaget mfin.se . Spiltan har cirka 1750 aktieägare och aktien handlas på Alternativa aktiemarknaden (www.alternativa.se) . Mer information finns på www.spiltan.se