17 Augusti 2016

Careereye värvar HR-profil som vice VD

Jobbtjänsten Careereye, där anställda och tidigare anställda kan ge omdömen på sina arbetsplatser, har rekryterat HR- och kommunikationsprofilen Tommie Cau som vice VD. Nu höjer bolaget insatserna för att bli ett Tripadvisor för arbetsmarknaden i norra Europa.

Careereye lanserade sin omdömestjänst i våras och har både investmentbolaget Spiltan och kommunikationsproffset Lottie Knutsson bland ägarna. Idén är att låta användare betygsätta sina arbetsgivare, dela med sig och ta del av lönenivåer och ge omdöme om ledarskapet, precis som turister kan betygsätta hotell, resmål och restauranger på Tripadvisor.

- Careereye förändrar marknaden för jobbsök och rekrytering. Tjänsten ligger helt rätt i tiden när 9 av 10 jobbsökare idag kollar upp företag innan de söker jobb och vill veta vad medarbetarna tycker, säger Tommie Cau, som blir ansvarig för Careereyes marknadsföring och kommunikation.

- Jag brinner för digitala HR och jobbtjänster och det ska bli enormt kul att vara med på resan att bygga Careereye till den ledande aktören på jobbmarknaden, säger han.

Tommie Cau kommer närmast från Hallvarsson & Halvarsson Groups digitalbyrå Comprend, där han har ansvarat för området talangkommunikation. Han har jobbat i 10 år med kommunikation och HR och har bland annat varit varumärkeskonsult, landschef på employer branding företaget Universum och startat Sime HR Summit, en del inom internetkonferensen Sime.

- Tommie får en nyckelroll i att hjälpa oss ta Careereye till nästa nivå och att kunna jobba ännu mer professionellt och strategiskt i vår nisch. Han är en tung profil och tillför viktig erfarenhet och kunskap inom kommunikation, employer branding och HR inför vår expansion, säger Johan Kadar, VD på Careereye Online Group.

Företag kan vara aktiva på plattformen för att visa upp insidan och sätta sin bild av arbetsplatsen och Careereye siktar på att bli en viktig partner till företagenss HR- och kommunikationsavdelningar.

- Precis som i andra branscher behöver företag omfamna digitala omdömestjänster för arbetsplatser, det kommer att bli en hygienfaktor i talangkommunikationen. Många arbetsgivare vill också visa upp kulturen, medarbetarna och insidan på ett bra och engagerande sätt. Här fyller Careereye en naturlig plats som en trovärdig plattform som underlättar det, säger Tommie Cau.

careereye.se finns redan över 10 000 företagsprofiler, tusentals omdömen från nuvarande och tidigare medarbetare och 40 000 platsannonser som matchas med intresserade kandidater. Kunder som använder tjänsten för att marknadsföra sina ”employer brands” samt attrahera och rekrytera rätt kandidater är t.ex. Securitas, PwC, Poolia och Kappahl.

För mer information: Johan Kadar, VD Careerye Online Group AB, 070-887 52 32, johan.kadar@careereye.se. Tommie Cau, Vice VD Careereye Online Group AB, 070-2607093, tommie.cau@careereye.se

Careereye Online Group AB erbjuder en transparent omdömessajt för jobb och karriär för att underlätta valet av nästa arbetsgivare. Careereye erbjuder arbetsgivare möjligheten att stärka och marknadsföra sitt Employer Brand och attrahera rätt kandidater. Careereye har huvudkontor i Stockholm och dotterbolag i Tyskland med kontor i Berlin. Omsättning under 2014/15 var 17,6 miljoner kronor med ett resultat före skatt på 2,6 miljoner kronor.

- Jag brinner för digitala HR och jobbtjänster och det ska bli enormt kul att vara med på resan att bygga Careereye till den ledande aktören på jobbmarknaden.
Tommie Cau, Vice VD Careereye