Pressmeddelande: Investment AB Spiltans årsstämma 2017

Spiltans välbesökta stämma godkände förslag om utdelning och inlösen på 360 Mkr

Investment AB Spiltans årliga bolagstämma blir alltmer populär. Under lördagens stämma lockades över 500 deltagare till Kungl. Musikhögskolans (KMH) nya lokaler på Valhallavägen i Stockholm. Utöver den ordinarie bolagsstämman bjöds aktieägarna på både möjlighet att träffa Spiltans portföljbolag och musikunderhållning från KMH:s studenter.

”När man ser sina aktieägare som långsiktiga partners och bygger ett nätverk är det naturligt att bjuda in till en trevlig årsstämma”, menar Per H Börjesson, VD på Investment AB Spiltan.

Stämman inleddes med en frågestund i Warren Buffetts anda där Börspoddens Johan Isaksson & John Skogman ställde frågor till Spiltans VD Per H Börjesson och styrelseordförande Ulf Geijer. Även några av portföljbolagen närvarade genom Andras Vajlok (finanschef, Paradox interactive), Erik Brändström (VD, Spiltan Fonder) och Julia Reuszner (VD, Pepins) - samtliga intervjuer kommer inom kort att finnas tillgängliga via Spiltans hemsida (www.spiltan.se).

Under eftermiddagens ordinarie bolagsstämma beslutade aktieägarna i enlighet med styrelsens förlag om att:

• Investment AB Spiltan lämnar en utdelning om 50 kr/aktie.
  • ge styrelsen mandat att genomföra ett inlösenprogram om maximalt en åttondel av Spiltans aktier till kursen 7 730 kr/aktie.

”Totalt kan inlösenprogrammet och utdelningen tillsammans uppgå till 360 Mkr. Det är nästan dubbelt så mycket som Spiltans totala aktiekapital uppgick till för bara sju år sedan. Det är ett bevis på vilken fantastisk resa bolaget gjort de senaste åren, inte minst tack vare den lyckade utvecklingen i vårt börsnoterade portföljbolag Paradox Interactive.” säger Investment AB Spiltans VD Per H Börjesson i en kommentar.

Per H Börjesson
VD Investment AB Spiltan
Tel: 0708-79 71 01, phb@spiltan.se

Investment AB Spiltan är ett investmentbolag med ett totalt kapital på ca 2,6 miljarder kronor som investeras i lönsamma noterade och onoterade bolag som drivs av duktiga entreprenörer. Genom långsiktighet, personligt engagemang och entreprenörskap skapar Spiltan förutsättningar för en stabil utveckling och bra avkastning. Spiltan har cirka 2 400 aktieägare och handlas på Pepins.com/Alternativa Listan (www.alternativa.se). Mer information finns på www.spiltan.se