Pressmeddelande: Spiltans substansvärde ökar med 526 kr/aktie inför handel 15-20 februari på Alternativa Listan

Spiltans substansvärde sattes idag till rekordhöga 7 234 kr/aktie inför februari månads handel på Pepins.com/Alternativa Listan www.alternativa.se. Handeln inleds onsdag den 15 februari och pågår t o m måndag den 20 februari. Vid senaste handelstillfället i januari fastställdes substansvärdet till 6 708 kr/aktie och kursen sattes till 5 200 kronor/aktie.

Den stora ökningen i substansvärde beror framför allt på följande faktorer:

Paradox Interactive  + 430 kr per Spiltanaktie
Idag har bokslutskommunikén för Paradox Interactive publicerats. Ni hittar den på paradoxinteractive.com. Klockan 12.00 kan ni även se VD Fredrik Wester och CFO Andras Vajlok på TwitchTV via hemsidan.
Omsättningen för 2016 blev 654 miljoner kronor (604 miljoner kronor) och rörelseresultatet 309 miljoner kronor (242 miljoner kronor). Styrelsen har också beslutat ge en utdelning på 1 krona per aktie för 2016. För närvarande handlas aktien till 57 kronor vilket i Spiltans substansvärdering är 4,75 kronor mer än vid januarihandeln.
OBS! Varje kronas förändring av Paradoxkursen ger en förändring på 90 kr på Spiltans substans.

Försäljning Kuststaden till SBB + 72 kr per aktie
Under januari blev det klart att vi apporterar in våra aktier i Kuststaden till det nya fastighetsbolaget SBB (Samhällsbyggnadsbolaget) som kommer att noteras på First North under februari månad. Spiltan har också fått del av likviden i kontanter vilket ökat vår kassa. SBB har fastigheter för mer än 11 miljarder kronor och VD är Ilija Batljan. SBB kommer att vara en del av Spiltans likvida portfölj. Spiltan startar också ett nytt fastighetsbolag tillsammans med de gamla ägarna i Kuststaden.

Övriga likvida aktier (+ 24 kronor)
Den största förändringen är Cinnober som har haft en kraftig kursuppgång men även Rasta och Senseair på Alternativa Listan har nått nya rekordnivåer.

Per H Börjesson, VD
Investment AB Spiltan
Grevgatan 39
Tel: 0708-797 101