Spiltan vill städa på nätet – investerar i Besedo

Varje dag utsätts företag och privatpersoner för mängder med bedrägeriförsök på nätet. Stockholmsbaserade Besedo med över 400 anställda i 6 länder granskar varje år över 500 miljoner annonser och publiceringar. Med hjälp av nytt kapital från främst Investment AB Spiltan kan man nu intensifiera lanseringen av företagets förbättrade tjänst där man automatiserar en stor del av arbetet med hjälp av artificiell intelligens och maskininlärning.

Upp till var femte inlägg på annons- eller dejtingsajter kan vara bedrägligt. Vi hjälper köp- och säljsidor som Blocket eller Ebay Tyskland samt globala dejtingsajter som Match.com att hitta falska annonser, bekämpa bedrägerier och hålla ordning på miljontals sidor. Genom nyemissionen blir vi än bättre rustade för nästa steg och får muskler att accelerera vår försäljning. Jag är särskilt glad att min ledningsgrupp och jag nu också kommer in som ägare för att fortsätta driva det här företaget till den starka position vi ser runt hörnet” säger Patrik Frisk, VD på Besedo.

Även styrelseordförande Petter Nylander, tidigare bl.a. VD på Unibet och TV3 Sverige, deltar i emissionen som är på sammanlagt 30 miljoner kronor.

Besedo är mitt nästa stora engagemang och jag ser verkligen fram emot bolagets fortsatta tillväxtresa där allt fler företag inser behovet av att hålla rent på nätet. Med vår automatiserade produkt kan vi snabbt, smart och effektivt hjälpa våra kunder säkerställa att deras hemsidor erbjuder rätt information. Vi har nu också lanserat moduler för bildigenkänning, men trots den snabba teknikutvecklingen kan inte AI och algoritmer lösa alla problem. Vi behöver också människor som vill bygga vidare och ta Besedo in på fler marknader”, kommenterar Petter Nylander.

Största delen av nyemissionen tecknas av Investment AB Spiltan som nu blir ny storägare med drygt 22 procent av aktierna.

”Den här affären överensstämmer väldigt väl med Spiltans ambition att hjälpa duktiga entreprenörer fortsätta utveckla sina företag. Att VD och ledning nu också blir ägare stärker Besedo inför den fortsatta resan. Bolaget har en spännande mix där den befintliga och lönsamma service-affären tillsammans med de nya mer automatiserade tjänsterna sammantaget gör detta till ett mycket fint tillskott till vår portfölj av växande entreprenörsledda företag” säger Göran Pallmar, ansvarig Investment Manager på Investment AB Spiltan som nu också tar plats i bolagets styrelse.

För mer information:

VD Patrik Frisk | patrik.frisk@besedo.com | 0705-70 92 02
Styrelseordförande Petter Nylander | petter.nylander@gmail.com | 0765-25 09 55
Investment Manager Göran Pallmar | goran@spiltan.se | 0708-89 81 12
Communications Manager Gustav Blix | gustav@spiltan.se | 0706-74 74 00

Om Besedo
Stockholmsbaserade Besedo erbjuder en plattform för olika typer av innehållsmoderering för websajter. Varje år går man igenom över 570 miljoner annonser och publiceringar åt företag som bland annat Schibsted/Blocket, Ebay Europe och dejtingsajter som Match.com/Meetic för att snabbt få bort olagligt/olämpligt innehåll och motverka bedrägerier. Totalt blockeras i år över 40 miljoner felaktiga annonser eller bedrägeriförsök. Besedo har drygt 400 anställda i 6 länder. Läs mer på www.besedo.com.

Investment AB Spiltan är ett investmentbolag med tillgångar på cirka 5 miljarder kronor som investeras i bolag med bevisad affärsmodell, tillväxtpotential och som drivs av duktiga entreprenörer. Genom långsiktighet, personligt engagemang och entreprenörskap skapar Spiltan förutsättningar för en stabil utveckling och bra avkastning. Spiltan har cirka 2 900 aktieägare och handlas på Pepins.com/Alternativa Listan. Mer information finns på www.spiltan.se.