• Investor/

Access Industries, The Carlyle Group och Investor AB säljer Bredbandsbolaget till Telenor

Report this content

23 maj 2005 – Ägarna av Bredbandsbolaget (B2), Access Industries, The Carlyle Group och Investor, tillkännager idag att avtal träffats om försäljning av bolaget till Telenor.

1999 var Bredbandsbolaget ett nystartat bolag med 20 anställda och 50 abonnenter. Affärsidén var att bygga ett bredbandsnät över hela Sverige och erbjuda hushåll och företag snabb bredbandsaccess. Ägarna finansierade utbyggnaden av ett nationellt nät och har arbetat nära ledningen med att utveckla verksamheten, attrahera abonnenter, öka intäkter och expandera tjänsteutbudet. Bredbandsbolaget är idag Sveriges näst största bredbandsleverantör med en marknadsandel på 24%. ”Bredbandsbolaget har utvecklats till en lönsam och stark spelare på bredbandsmarknaden i Sverige. Bakom detta ligger hårt arbeta av många, inte minst ledning och styrelse. Genom dagens affär får bolaget förutsättningar att fortsätta sin framgångsrika utveckling”, säger Investors vd Marcus Wallenberg i en kommentar. “Försäljningen av Bredbandsbolaget till Telenor är ett utmärkt strategiskt steg för oss och vi ser fram emot att arbeta med Telenor för att ta Bredbandsbolaget till nästa nivå. Vi är tacksamma gentemot våra ägare för deras engagemang och konsekventa stöd i Bredbandsbolagets utveckling från start-up till ett väletablerat och lönsamt företag”, kommenterar Peder Ramel, Bredbandsbolagets vd. Benoît Colas, Managing Director på Carlyle Group, säger i en kommentar: “Bredbandsbolagets ledning har gjort ett enastående jobb med att bygga bolaget och tillvarata nya möjligheter för att öka markandsandelen och utveckla förstklassiga tjänster till kunderna. Vi är speciellt tacksamma gentemot Jan Stenberg, som varit ordförande i B2 sedan 2000, för hans djupa engagemang i såväl uppgång och som nedgång. Stenbergs industrikunnande och renommé på den svenska marknaden har varit en bidragande orsak till B2:s framgångar.” Len Blavatnik, ordförande och koncernchef för Access Industries, säger i en kommentar: "B2 har uppnått ett mycket gott rykte för sin verksamhet och innovationsförmåga på den svenska bredbandsmarknaden. Bolaget har ett starkt ledningsteam och dedikerade medarbetare. Det har varit ett nöje att under de senaste fyra åren arbeta nära B2.s ledning och styrelse för att göra bolaget till en framgång för både kunder och ägare. Jag är övertygad om att Telenor kommer att bygga vidare på B2:s styrkor och att B2 kommer fortsätta erbjuda sina kunder utmärkta bredbandstjänster.” Ägarnas rådgivare i transaktionen har varit Deutsche Bank och Carnegie samt Advokatfirman Vinge. Aktieägarna i Bredbandsbolaget är: Access Industries (41%), Investor AB (29%), The Carlyle Group (22%) och Övriga (8%). För ytterligare information: Peter L. Thoren, Executive Vice President, Access Industries Tel: +1 212 247 6400, mail: pthoren@accind.com Fredrik Lindgren, Vice President Corporate Communications, Investor AB Tel: +46 8 614 2031 / +46 735 24 2031, mail: fredrik.lindgren@investorab.com Katherine Elmore-Jones, Director of European Communications, The Carlyle Group Tel: +44 207 894 1560 / +44 7796 276730, mail: katherine.elmorejones@carlyle.com