Delårsredogörelse januari-mars 2014

Viktiga händelser under första kvartalet

• Substansvärdet uppgick till 227.584 Mkr (299 kronor per aktie) per den 31 mars 2014, en ökning med 12.167 Mkr (16 kronor per aktie) under kvartalet, vilket motsvarar en förändring om 6 procent. Under den senaste 20-årsperioden har substansvärdeökningen, inklusive återlagd utdelning, uppgått till 15 procent per år.

• Investor erhöll 868 Mkr netto från EQT och 362 Mkr från Investor Growth Capital under det första kvartalet.

• Ytterligare aktier i ABB förvärvades för 239 Mkr.

Finansiell information

• Koncernens resultat för perioden, inklusive orealiserad värdeförändring, uppgick till 12.163 Mkr (15,96 kronor per aktie), jämfört med 16.195 Mkr (21,29 kronor per aktie)
    för samma period 2013.

• Kärninvesteringar påverkade substansvärdet med 10.585 (15.837) Mkr under perioden, varav de noterade med 10.183 (16.072) Mkr.

• Finansiella investeringar påverkade substansvärdet med 2.054 (381) Mkr under perioden.

• Skuldsättningsgraden (nettoskuld/totala tillgångar) uppgick till 8,8 (9,7) procent per den 31 mars 2014.

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 4.883 Mkr för perioden jämfört med 4.179 Mkr för samma period 2013.

Stefan Stern, Chef Corporate Relations and Communications: 08-614 20 58, 070-636 74 17

Investor, som bildades av familjen Wallenberg för nästan hundra år sedan, är en ledande ägare av Nordenbaserade internationella kvalitetsbolag. Genom styrelserepresentation, vår industriella kunskap, vårt nätverk och finansiella styrka, strävar vi efter att göra våra bolag best-in-class. Våra innehav inkluderar Atlas Copco, SEB, ABB, Ericsson och Mölnlycke Health Care.