Delårsredogörelse januari-mars 2017

Viktiga händelser under första kvartalet

• Som tidigare aviserats publicerar Investor nu som tilläggsinformation bedömda marknadsvärden för de större helägda dotterföretagen och partnerägda investeringarna inom Patricia Industries. Baserat på dessa bedömda marknadsvärden uppgick det justerade substansvärdet* till 372.547 Mkr (487 kronor per aktie).
  • Substansvärdet* uppgick till 330.197 Mkr (432 kronor per aktie) per den 31 mars 2017, en ökning med 30.120 Mkr (39 kronor per aktie), under kvartalet, vilket motsvarar en förändring om 10 procent.
  • Noterade Kärninvesteringar genererade en totalavkastning* om 12 procent.
  • Inom Patricia Industries uppgick den rapporterade omsättningstillväxten för de större helägda dotterföretagen till 15 procent, varav 3 procent i organisk tillväxt.
  • Värdeförändringen på Investors investeringar i EQT uppgick till 5 procent i konstant valuta. Nettokassaflödet från EQT uppgick till 704 Mkr.

Finansiell information, första kvartalet 2017

• Den rapporterade substansvärdetillväxten, inklusive återlagd utdelning, uppgick till 10 procent.
  • Påverkan på förändringen av det rapporterade substansvärdet: Noterade Kärn-investeringar 29.840 (-8.549) Mkr, Patricia Industries 16 (-620) Mkr och EQT 663 (67) Mkr.
  • Skuldsättningsgraden* (nettoskuld/totala tillgångar) uppgick till 4,3 (5,3) procent per den 31 mars 2017.
  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 8.407 (7.295) Mkr. Koncernens resultat för perioden, inklusive orealiserad värdeförändring, uppgick till 30.404 Mkr (39,78 kronor per aktie före utspädning), jämfört med -9.688 Mkr (-12,71 kronor per aktie före utspädning) för motsvarande period 2016.

Stefan Stern, Chef Corporate Relations, Sustainability and Communications: 08-614 20 58, 070-636 74 17
Magnus Dalhammar, IR-ansvarig: 08-614 21 30, 0735-24 21 30

Denna information är sådan information som Investor AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 april 2017 kl. 12:00 CET.

Investor, som bildades av familjen Wallenberg för nästan hundra år sedan, är en ledande ägare av Nordenbaserade internationella kvalitetsbolag. Genom styrelserepresentation, vår industriella kunskap, vårt nätverk och finansiella styrka, strävar vi efter att göra våra bolag best-in-class. Våra innehav inkluderar Atlas Copco, SEB, ABB, Ericsson och Mölnlycke Health Care.