Investor AB stödjer Electrolux förslag att dela upp koncernen

Report this content

Såsom tillkännagavs igår har Electrolux styrelse initierat en process för att föreslå aktieägarna att besluta om att separera verksamheten Professionella Produkter i ett nytt bolag som ska delas ut till aktieägarna i AB Electrolux under 2020. Som största ägare i Electrolux stödjer Investor detta förslag.

“Vår uppfattning är att den avsedda uppdelningen medför ytterligare fokus och adderar kundvärde för såväl Electrolux kärnverksamhet i konsumentsegmentet som inom dess professionella segment. En uppdelning kommer att skapa två starka plattformar med goda utsikter för lönsam tillväxt och långsiktigt värdeskapande. Efter att uppdelningen genomförts kommer båda företagen att tillhöra Investors noterade kärninvesteringar”, kommenterar Investors vd och koncernchef Johan Forssell.

Investor är Electrolux största ägare med 16,4 procent av kapitalet och 28,3 procent av rösterna.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet:
viveka.hirdman.ryrberg@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig:
magnus.dalhammar@investorab.com

Investor, som bildades av familjen Wallenberg för hundra år sedan, är en ledande ägare av Nordenbaserade internationella kvalitetsbolag. Genom styrelserepresentation, vår industriella kunskap, vårt nätverk och finansiella styrka, strävar vi efter att göra våra bolag best-in-class. Våra innehav inkluderar bland annat, ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.