Investor kommenterar ABB

• Efter framgångsrik transformation, nu rätt tid att avyttra Power Grids
  • Står bakom styrelsens beslut om ny förenklad organisation

Som kommunicerats idag kommer ABB att avyttra majoriteten av divisionen Power Grids till Hitachi Ltd. Investor är ABB:s största ägare och ger transaktionen sitt fulla stöd.

”Som långsiktig och engagerad ägare agerar Investor alltid utifrån vad som är bäst för varje enskilt företag med målet att det ska nå och bibehålla positionen best-in-class. Detta innebär kontinuerlig utvärdering, och vid behov, förändring av företagets struktur.

Vi har varit tydliga med att vi står bakom den strategi som ABB:s styrelse och ledning lagt fast och exekverat på, inte minst vad gäller den transformation som skett av Power Grids. Under de senaste åren har divisionen förbättrats i form av höjd kvalitet, högre marginaler samt reducerad projektrisk. Därmed har långsiktiga värden skapats. Styrelsen har nu fattat beslut om nästa steg, vilket vi stödjer fullt ut. Avyttringen av Power Grids till Hitachi är industriellt logisk, sker vid lämplig tidpunkt och ger ABB möjlighet att fokusera på verksamheterna inom automation och elektrifiering”, kommenterar Johan Forssell, Investors vd och koncernchef.

ABB presenterade också en ny organisationsstruktur.

”Vi är övertygade om att förenkling och decentralisering, med en hög grad av delegerat ansvar, är nödvändigt för att ytterligare förbättra ABB:s utveckling. Vi har stärkt vårt ägande i ABB de senaste åren och vi kommer att fortsätta att arbeta aktivt för att stödja företagets långsiktiga värdeskapande”, säger Johan Forssell.

Investor är ABB:s största ägare med 10,7 procent av kapitalet och rösterna.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet: 08-614 20 58, 070-550 35 00

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig: 08-614 21 30, 0735-24 21 30

Investor, som bildades av familjen Wallenberg för hundra år sedan, är en ledande ägare av Nordenbaserade internationella kvalitetsbolag. Genom styrelserepresentation, vår industriella kunskap, vårt nätverk och finansiella styrka, strävar vi efter att göra våra bolag best-in-class. Våra innehav inkluderar bland annat, ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.