Investor köper teckningsrätter i Micronic Laser Systems AB av Industrifonden

Investor köper teckningsrätter i Micronic Laser Systems AB av Industrifonden Industrifonden säljer hälften av sina teckningsrätter, motsvarande 1 750 000 aktier, i Micronic Laser Systems förestående nyemission till Investor Growth Capital, ett helägt dotterbolag till Investor AB. Industrifonden kvarstår som största ägare i bolaget. Efter genomförd nyemission kommer Industrifonden att äga ca 13,7 procent av kapital och röster i bolaget. De teckningsrätter som Investor köper och tecknar aktier för motsvarar ca 4,5 procent av kapital och röster. Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag med huvudkontor i Täby och dotterbolag i Japan, USA och Taiwan. Micronic Laser Systems utvecklar, tillverkar och marknadsför avancerade laserritare för framställning av fotomasker. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkning av bildskärmar för TV och datorer samt i tillverkning av halvledarkretsar. - Vi har en god erfarenhet av att samarbeta med Investor från ett tiotal gemensamma engagemang, säger Industrifondens vd Lars Öjefors. Vi ser fram emot att tillsammans med dem fortsätta att utveckla Micronic, som i vårt tycke är ett av Sveriges intressantaste, yngre högteknologiska företag. - Micronic är ledande inom sin nisch för mikrolitografisk utrustning. Grundteknologin har en mycket hög teknologisk höjd och produktportföljen är lovande. Vi bedömer att bolaget är väl positionerat när investerings- och uppgraderingscykeln återvänder, säger Investors vice vd och ansvarig för Nya Investeringar Börje Ekholm. Läs mer om Micronic Laser Systems på deras hemsida: www.micronic.se Ytterligare upplysningar lämnas av: Lars Öjefors, vd Industrifonden: 0708-61 98 34 Håkan Jansson, vd Investor Growth Capital AB: 08-614 18 21, 070-824 20 21 Fredrik Lindgren, Informationschef Investor: 08-614 20 31, 070-624 20 31 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/02/20030702BIT00070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/02/20030702BIT00070/wkr0002.pdf