Investors beslut efter ny information om Volkswagens bud på Scania

Volkswagen har idag offentliggjort utfallet av sammanräkningen med anledning av budet på Scania. Tillsammans med aktier som redan innehas eller kontrolleras uppgår Volkswagens ägande i Scania därmed till 88,25 procent av det totala antalet aktier.

Vi kan nu baserat på den nya informationen efter sammanräkningen konstatera att mer än två tredjedelar av minoritetsägarna i Scania lämnat in sina aktier.

Investors innehav är en tradingposition, det vill säga ett innehav med begränsad investeringshorisont, som motsvarar mindre än 0,4 procent av det totala antalet aktier.

"Investor, med vår begränsade tradingposition, vill i detta läge när budet har så stort stöd av de övriga aktieägarna inte bidra till att skapa en oklar ägarsits för Scania. Mot bakgrund av denna nya information kommer Investor att lämna in sina aktier", säger Investors vd Börje Ekholm i en kommentar.

"Vi bedömer efter sammanräkningen att detta är det bästa för Scania. Vår syn på Volkswagen som industriellt riktig ägare till Scania har varit oförändrad över tid sedan de blev huvudägare år 2000", avslutar Börje Ekholm.

Stefan Stern, Chef Corporate Relations and Communications: 08-614 20 58, 070-636 74 17

Investor, som bildades av familjen Wallenberg för nästan hundra år sedan, är en ledande ägare av Nordenbaserade internationella kvalitetsbolag. Genom styrelserepresentation, vår industriella kunskap, vårt nätverk och finansiella styrka, strävar vi efter att göra våra bolag best-in-class. Våra innehav inkluderar Atlas Copco, SEB, ABB, Ericsson och Mölnlycke Health Care.