Insiderhandeln redovisas nu i grafisk form på Internet

Report this content

Insiderhandeln redovisas nu i grafisk form på Internet Redovisning av insiderhandel på Internet är inget nytt men nu görs det även i grafisk form. Det görs dessutom i samband med kursdiagram och teknisk analys av aktuell aktie. Tillsammans ger de en enkel överblick om insiderhandeln påverkat kursen. Analyserna av insiderhandel visas på www.investtech.com/sse och lanseras som en ny produkt av Investtech.com. Produkten kallas Insidersystemet och baseras på data från finansinspektionen. Insideraffärens betydelse beräknas matematisk baserat, bland annat, på värde och ändring i insiderns exponering i aktien. Summan av alla insideraffärer används för att beräkna en insiderranking för aktien. Tanken är att denna insiderranking kan användas som stöd för beslut vid köp och försäljning. Informationen om gjord insiderhandel visas grafiskt tillsammans med kursutvecklingen i aktien, så att man enkelt får en översikt över insiders aktiviteter och kursens utveckling i efterhand. Det finns också kontinuerligt uppdaterade rankinglistor över aktier med de högsta och lägsta "insidervärdena". Uppfinnaren, Geir Linløkken, har stor tilltro på Insidersystemet. - Insiders i ett bolag har extra goda förutsättningar för att värdera de fundamentala förhållandena i bolaget. De köper inte aktier i eget bolag om de inte tror på bolagets framtid. Linløkken säger vidare att, - Genom att använda insiders bedömningar i kombination med Investtech.coms tekniska analyser ger investorer en mycket bra plattform för analys - Insidersystemet för det fundamentala förhållandet och den tekniska analysen för tajming. Insidersystemet är nu gratis tillgängligt på www.investtech.com/sse under en prövoperiod för att därefter så småningom ingå i en betaltjänst. Investtech.com är ett högteknologiskt bolag som utvecklar och säljer beslutstödstjänster för finansiella investeringar. Bolagets huvudvikt ligger på teknisk analys, men det arbetar också inom andra områden av matematisk/statistisk analys av värdepapper. Bolaget ligger långt framme teknologiskt och siktar mot att vara en betydande internationell aktör på automatiserad teknisk analys för aktiva investerare. Investtech.com samarbetar med flera ledande aktörer i finansbranschen i Norden, och har stora ambitioner om internationell expansion. Huvudkontoret har sitt säte i Kjeller Teknologipark utanför Oslo. Kontaktperson: Mikael Stenhamn, Investtech.com, Tel: 0707-55 63 04, mikael.stenhamn@investtech.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/17/20000317BIT00090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/17/20000317BIT00090/bit0002.pdf