Ny internet-tjänst som hjälper dig att handla aktier vid rätt tidpunkt

Report this content

Ny internet-tjänst som hjälper dig att handla aktier vid rätt tidpunkt Forskare erbjuder gratis aktieanalys på internet. De har lyckats med att utveckla dataprogram som automatiskt gör det som människor har gjort i årtionden. Identifiering av trender och geometriska formationer har länge varit erkända metoder inom teknisk aktieanalys. Investtech.com är ett högteknologiskt företag som nu lanserar gratis aktieanalys på Internet i Sverige. Analyssidorna ligger på www.investtech.com. De innehåller bland annat köp- och säljvärda aktier, informativa diagram och listor med köp- respektive säljsignaler. Klassiska geometriska kursformationer, som huvud-och-axel och rektangel-formationer tecknas in i graferna och varslas via köp- och säljsignaler. Samtliga företag på Stockholms Fondbörs analyseras och uppdateras varje dag. Programmet som bygger på avancerad matematik används i kraftiga datorer. Geir Linlökken som är VD i Investtech.com har sedan 1993 forskat med algoritmer för identifiering av mönster i finansiella tidsserier på Universitetet i Oslo. Problemet har tidigare varit att det tar lång tid att få fram dessa analyser manuellt, samt att det ger utrymme för subjektiva tolkningar, så att man ofta ser just de signalerna som man önskar att se. Varje formation blir värderad algoritmiskt och det sätts en pålitlighetsgrad baserad på likheten mellan formationen och en teoretiskt ideell formation. Detta ger gott grundlag för värdering av om man bör köpa eller sälja de aktuella aktierna.Tills vidare är tjänsten gratis i Sverige, men Investtech.com avser att stänga deler för att erbjuda dessa som abbonemang. Investtech.com är ett högteknologiskt bolag som utvecklar och säljer beslutstödstjänster för finansiella investeringar. Bolagets huvudvikt ligger på teknisk analys, men det arbetar också inom andra områden av matematisk/statistisk analys av värdepapper. Bolaget ligger långt framme teknologiskt och siktar mot att vara en betydande internationell aktör på automatiserad teknisk analys för aktiva investerare. Investtech.com samarbetar med flera ledande aktörer i finansbranschen i Norden, och har stora ambitioner om internationell expansion. Huvudkontoret har sitt säte i Kjeller Teknologipark utanför Oslo. Kontaktperson: Mikael Stenhamn, Investtech.com, Phone 0707-55 63 04, mikael.stenhamn@investtech.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/01/20000301BIT00120/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/03/01/20000301BIT00120/bit0002.doc