Detaljhandelsjätten Clas Ohlson väljer SEQR

En av Sveriges största detaljhandelskedjor, Clas Ohlson, har skrivit avtal med Seamless (OMX:SEAM) och deras mobila betaltjänst SEQR. Avtalet gäller till att börja med de 78 butiker som finns i Sverige och SEQR rullas ut i butikerna inom kort. I nästa fas väntar fler marknader som Clas Ohlson är etablerade på, samt e-handeln.

— Clas Ohlson är ett av Sveriges starkaste och mest klassiska varumärken och har genom åren drivit detaljhandelsbranschen framåt. Att de valt SEQR som leverantör av mobila betaltjänster visar att det stora mervärde vi erbjuder både konsumenter och handlare är nyckeln till framgång när villkoren för betalbranschen ritas om, säger Peter Fredell, vd Seamless som tillhandahåller SEQR.

Clas Ohlson har en över 95-årig historia, och finns idag verksamma i Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Förenade Arabemiraten och Kina. Försäljningen sker via butiker och e-handel, samt genom katalog och telefon. Bolaget är sedan 1999 noterat på Stockholmsbörsen och har en omsättning på 7 miljarder SEK. Clas Ohlsons strävan efter att öka digitaliseringen av köpupplevelsen har varit en viktig del i arbetet med samarbetsavtalet med SEQR.

— Vi söker alltid efter nya möjligheter och enklare lösningar som kan förbättra servicen och upplevelsen för våra kunder. Vi inleder nu med att introducera SEQR i svenska butiker och kan därmed erbjuda en smidig och modern betaltjänst som också går att koppla vår kundklubb Club Clas och specifika erbjudanden till, samtidigt som det sänker kostnaderna för våra butiker. Att SEQR redan finns på flera marknader och på ett enkelt sätt även kan integreras i vår e-handel har också bidragit till vårt beslut, säger Nina Lindfors Sverigechef, Clas Ohlson.

I somras offentliggjorde Seamless ett samarbete med den internationella leverantören av kassasystem PCMS. Det är den leverantör som Clas Ohlson använder sig av. Att det redan nu finns en integrering mellan systemen underlättar för den utrullning som inom kort kommer att inledas.

För mer information:
Cecilia Lago Albright, presskontakt +46 707 43 13 45, cecilia.albright@seamless.se
Peter Fredell, VD, +46 8 564 878 00, peter.fredell@seamless.se
Sara Kraft Westrell, Informations- och IR-direktör, +46 247 649 13, sara.kraft-westrell@clasohlson.se

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 september, 2014 klockan 07.50.

SEQR (se•cure) gör det möjligt för alla som har en smartphone att betala i butik, restaurang, parkeringen och webben, skicka och ta emot pengar gratis, samla alla kvitton digitalt och ta del av erbjudanden direkt i mobilen. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen skanna en QR-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. Snabbt, säkert och enkelt. SEQR är också anpassad för NFC-teknik. Den egenutvecklade tekniken gör det möjligt för handlaren att halvera sina transaktionskostnader jämfört med traditionella kortbetalningar. SEQR tillhandahålls av Seamless, en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner. Grundat 2001 och verksamt i 30 länder hanterar Seamless årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen.

Det är Seamless egenutvecklade transaktionsplattform som utgör grunden för SEQR. 5 200  handlare har valt SEQR och i Sverige kan du idag bland annat handla på Hemköp, Willys, Tempo, McDonald's, Burger King, Ur&Penn, MyWay, Webhallen och Dormy. 2013 lanserades SEQR i Rumänien och i maj 2014 i Finland. 2013 utsågs SEQR som vinnare i kategorin Best Mobile Money Deployment in Europe av Mobile Money Global Awards. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM. www.seqr.se

Om Clas Ohlson
Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag erbjuder företaget försäljning och service i fem länder via ca 200 butiker, e-handel, katalog och telefon. Clas Ohlson hjälper sina kunder att lösa vardagens praktiska problem med ett brett sortiment av prisvärda produkter inom fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på Nasdaq OMX Nordic Exchange, har en omsättning om 7 miljarder kronor och drygt 4 700 anställda. Besök Clas Ohlson på www.clasohlson.com.