MeaWallet tecknar licensavtal med Tier 1-kortutgivare

MeaWallet meddelar idag att de har tecknat ett licensavtal med en stor Tier 1-kortutgivare. MeaWallet ansvarar för installationen och att sätta upp lösningen i kundens lokala datacenter. Genom detta avtal kan kortutgivaren tillhandahålla digitala och mobila plånbokstjänster till sina fyra miljoner kortinnehavare, som stöder fyra kortsystem - lokalt system, Mastercard, Visa och American Express samt den digitala plånboken Masterpass.

Detta är dessutom det första projektet där MeaWallet kommer att leverera digitala kort som körs på American Express-nätverket och gör MeaWallet till en av de mest kompletta ‘tokeniseringshubbar’ i branschen.

Det nya partnerskapet bekräftar MeaWallets marknadsposition som en de världsledande leverantörerna av flexibla mobila betalningslösningar. De erbjuder både administrativa tjänster och mjukvarubaserade lösningar. MeaWallet kommer att fortsätta växa och utveckla sina innovativa lösningar för att stödja de behov som större kortutgivare och mobila betalningslösningar har i dag och i framtiden.

Lars Sandtorv, VD på MeaWallet, förklarar hur MeaWallet har uppnått denna unika position: "MeaWallet belönas för fokus på teknik, produkt, vår smidighet och förmåga att anpassa oss till förändringar på marknaden. Vi har utvecklats med marknaden." Dessutom är MeaWallet ett av få företag som stöder både tokenisering och digitalisering av följande tre stora kortnätverk: Visa, Mastercard och American Express.

MeaWallet valdes som leverantör efter en grundlig urvalsprocess; En fem månaders process som inkluderade mer än tio leverantörer. Lars Sandtorv, VD för MeaWallet: "Vi är stolta över att bli utvalda, det här är ett stort uppdrag för MeaWallet. Tack vare detta tillfälle kan vi visa vår förmåga och attraktion till Tier 1-spelare."

Förväntan är att gå i produktion med första fasen sent i år, följande faser av projektet kommer att levereras under 2018.

MeaWallets lösning kommer underhålla certifieringen med Mastercard och Visa, och kommer att vara certifierad med American Express under 2017.

För ytterligare information, kontakta:

- Lars Sandtorv, CEO, lars.sandtorv@meawallet.com , +47 909 55 111

- Martin Larsson, Head of Treasury & Investor Relations, martin.larsson@seamless.se, +46 707 22 56 65

Om MeaWallet

MeaWallet är en "One-Stop-Shop" för mobila och digitala betalningar.

Meas mobila serviceplattform är uppbyggd för att möjliggöra HCE/Tokenization, MDES/VTS, Masterpass och konvergerade plånböcker. Lösningen är byggd för att stödja de stora EMV-systemen samt lokala system. Plattformen kan aktivera alla plånböcker och bärbara enheter för mobil och digital betalning.

MeaWallet är ett av världens ledande företag inom digitala betalningar, och ett av få företag som fokuserar 100% på tokeneringsteknik. MeaWallet är en del av Seamless Group som är noterat på Nasdaq Stock Exchange i Stockholm (SEAM). www.meawallet.com

Seamless, en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner. Grundat 2001 och verksamt i 35 länder hanterar Seamless årligen över 5,3 miljarder transaktioner genom 675 000 aktiva försäljningsställen. Seamless har tre affärsområden; transaktionsväxeln, teknikleverantör för distribution av e-produkter samt tillhandahåller den mobila betalningsplattformen Seqr. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, www.seamless.se