Med SEQR:s nya tjänst kan alla starta en mobil e-handel

Idag släpper SEQR (OMX:SEAM) den nya tjänsten MyShop som gör det möjligt för alla att sälja varor mobilt, vare sig det gäller att tömma vinden eller öppna egen butik i mobilen. Varorna kan sedan enkelt marknadsföras i sociala medier eller skrivas ut och sätta upp på en anslagstavla.

– Det har varit alldeles för svårt och dyrt för privatpersoner och småföretag att sälja och köpa med mobilen. Med MyShop vill vi ändra på det. Det spelar ingen roll om du är en privatperson som vill sälja dina sommardäck eller en småföretagare som vill starta en onlinebutik. Det ska vara enkelt, säkert och utan dyra avgifter, säger Peter Fredell, vd på Seamless.

SEQR-appens nya feature MyShop ger alla användare en egen butik med en enkel, säker och gratis betallösning. För att börja använda butiken är det bara att ta en bild det du vill sälja med mobilen, skriva en beskrivning och sätta en prislapp. Sedan skapas en annons med QR-kod automatiskt som skickas till din mejl.

Annonsen kan därefter spridas i valfria medier och annonssidor, som Facebook, en egen blogg eller Tictail, eller skrivas ut och hänga upp i en trappuppgång eller på en anslagstavla. Köparen scannar koden och genomförr köpet utan att behöva skriva in vare sig adress eller betalningsinformation eftersom detta redan finns inlagt i SEQR-appen.

Eftersom SEQR är kopplat direkt till användarens bankkonto kan beloppet också reserveras till dess att både köpare och säljare bekräftat att köpet genomförts. SEQR erbjuder därmed ett högre mått av transparens och kontroll för både köpare och säljare, helt utan kostnad.

Seamless-ägda SEQR har under det senaste halvåret kraftigt drivit på utvecklingen mot storskaliga mobila betallösningar. SEQR finns nu tillgängligt i 10 europeiska länder sedan igår även i USA. Företaget har nyligen introducerat plug-ins för de största e-handelsplattformarna för enkel integration, vilket ger hundratusentals e-handlare möjlighet att erbjuda sina kunder en mobil betallösning. Slutligen har SEQR introducerat koppling direkt till bankkontot samt marknadens mest generösa återbäringsprogram.

För mer information, kontakta:

Jonas Larsson, presskontakt SEQR +46 70-108 86 68, Jonas.larsson@seamless.se
Peter Fredell, VD Seamless +46 8 564 878 00, peter.fredell@seamless.se

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 juni, 2015 klockan 07.50.

SEQR (se•cure) gör det möjligt för alla som har en smartphone att betala i butik, restaurang, parkeringen och webben, skicka och ta emot pengar gratis, samla alla kvitton digitalt, ge mobilgåvor och ta del av erbjudanden direkt i mobilen. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen skanna en QR-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. Snabbt, säkert och enkelt. SEQR är också anpassad för NFC-teknik. Den egenutvecklade tekniken gör det möjligt för handlaren att halvera sina transaktionskostnader jämfört med traditionella kortbetalningar. SEQR tillhandahålls av Seamless, en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner.

Grundat 2001 och verksamt i 26 länder hanterar Seamless årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen. Det är Seamless egenutvecklade transaktionsplattform som utgör grunden för SEQR. 6 200 handlare har valt SEQR och i Sverige kan du idag bland annat handla på Hemköp, Willys, Tempo, McDonald’s, Burger King, Ur&Penn, MyWay, Webhallen och Dormy. SEQR är etablerat i Sverige, Finland, Rumänien, Belgien, Portugal, Nederländerna, Tyskland, Spanien, Frankrike, Italien och USA. 2013 utsågs SEQR som vinnare i kategorin Best Mobile Money Deployment in Europe av Mobile Money Global Awards. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM. www.seqr.se