Seamless förvärvar Ingram Micros distribution av förbetalda mobiltjänster

SEQR Nordics AB ("Seamless") (OMX: SEAM), leverantör av den mobila betalningslösningen SEQR, har skrivit avtal med Ingram Micro Mobility Sweden AB och Ingram Micro Mobility Denmark A/S ("Ingram Micro Mobility") om förvärv av företagets distribution av förbetalda mobiltjänster i Sverige och Danmark. Förvärvet är beroende av att båda parter uppfyller specifika villkor och är planerat att träda i kraft i början av 2015. Förvärvet innebär en strategisk utvidgning av Seamless befintliga distribution av e-produkter. Genom förvärvet lägger Seamless Danmark till sina marknader. Mobilbetalningslösningen SEQR skapar i kombination med förbetalda mobiltjänster och andra e-produkter ett starkt och lönsamt erbjudande till de mer än 2 000 detaljhandelsföretagen i de två länderna. Affären innebär att Seamless mer än fördubblar sin omsättning.

- "Seamless är en ledande global leverantör av teknik för distribution av förbetalda mobiltjänster sedan mer än ett decennium och vår mobila betalningslösning SEQR är den mest använda i butiker och på webben. Med förvärvet av Ingram Micros distribution av förbetalda mobiltjänster ökar vi vår distributionsverksamhet i Sverige, kommer in på den danska marknaden och stärker vårt erbjudande till detaljhandelsföretagen ytterligare. Vi kommer också att väsentligt öka våra intäkter inom Seamless affärsområde Distribution, säger Seamless CEO Peter Fredell.

Ingram Micro Mobility och Seamless kommer samarbeta för en smidig övergång av befintliga kunder av förbetalda mobiltjänster i Sverige och Danmark.

Seamless kan nu erbjuda detaljhandelsföretag både förbetalda mobiltjänster och en mobil betalningslösning genom SEQR, vilka båda bidrar till att öka trafiken i butiken och antalet lojala kunder. Förvärvet möjliggör distribution av kund- och presentkort och ligger i linje med de senaste avtalen med globala aktörer som Seamless undertecknat, t.ex. med inComm i USA.

Ulrich Egeskov, vice president of distribution, sales and marketing - Nordics, Ingram Micro Mobility kommenterar: "Seamless är perfekt positionerade för att verkställa den här affären och vi kommer arbeta tätt med deras team för en lyckad övergång av kunder. Utvecklingen av förbetalda mobiltjänster i Sverige och Danmark har gjort att detta affärsområde hamnat utanför vår kärnverksamhet och vi är väldigt glada att Seamless vill driva den vidare. Trots att vi tar steget bort från detta specifika affärsområde, kommer vårt fokus fortfarande vara att leverera mervärdestjänster inom mobila lösningar till mobila nätverksoperatörer och återförsäljare."

För mer information:
Cecilia Lago Albright, presskontakt +46 707 43 13 45, cecilia.albright@seamless.se
Peter Fredell, CEO Seamless, +46 8 564 878 00, peter.fredell@seamless.se

OM SEQR, av Seamless
SEQR (se•cure) är Sveriges och Europas mest använda mobila plånbok i butiker och på webben. SEQR gör det möjligt för alla som har en smartphone att betala i butik, restaurang, parkeringen och webben, skicka och ta emot pengar gratis, ansluta kundklubbar, samla alla kvitton digitalt och ta del av erbjudanden direkt i mobilen. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen skanna en QR-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. Snabbt, säkert och enkelt. Den egenutvecklade tekniken gör det möjligt för handlaren att halvera sina transaktionskostnader jämfört med traditionella kortbetalningar. SEQR tillhandahålls av Seamless, en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner.

Grundat 2001 och verksamt i 30 länder hanterar Seamless årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen. 5 200 handlare har valt SEQR, bland annat Sveriges största livsmedelskedjor, snabbmatkedjor och nationella detaljhandelskedjor, däriblandMcDonald's, Hemköp och Ur&Penn. 2013 lanserades SEQR i Rumänien, 2014 lanserade vi i Finland och planerar också för lansering i Belgien 2014.  2013 utsågs SEQR som vinnare i kategorin Best Mobile Money Deployment in Europe av Mobile Money Global Awards. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM. www.seqr.com

About Ingram Micro Inc.
Ingram Micro helps businesses realize the promise of technology.  It delivers a full spectrum of global technology and supply chain services to businesses around the world. Deep expertise in technology solutions, mobility, cloud, and supply chain solutions enables its business partners to operate efficiently and successfully in the markets they serve. Unrivaled agility, deep market insights and the trust and dependability that comes from decades of proven relationships, set Ingram Micro apart and ahead. Discover how Ingram Micro can help you realize the promise of technology.

More at www.ingrammicro.com

Ingram Micro Mobility is a leading provider of device lifecycle services - with the ability to provide complete lifecycle capabilities from basic warehousing to software loading, order and accounts receivable management, end-user fulfilment, and reverse logistics, which includes services from repair to refurbishment and recycling of mobile devices.

Visit www.ingrammicro.com/mobility

Detta är information som Seamless Distribution AB (publ) måste upplysa om enligt den svenska värdepappersmarknadslagen och/eller den svenska lagen om handel med finansiella instrument. Informationen offentliggjordes för publicering den 22 september 2014 kl. 07:50 (CET).