SEQR lanserar i Tyskland

Efter förra veckans lansering i Nederländerna kliver nu den mobila betaltjänsten SEQR, som svenska Seamless står bakom (OMX:SEAM), in i ytterligare ett land. Sedan tidigare finns SEQR, som är Europas ledande mobila betaltjänst, på sex marknader: svenska, finska, rumänska, belgiska, portugisiska och nämnda nederländska. Till dessa adderas nu också Europas största ekonomi Tyskland med nära 81 miljoner invånare.

Mobiltjänsten SEQR fungerar i fysiska butiker och hos e-handlare, men också genom tjänsten SEQR Shop Spot, som i korthet gör allt till ett möjligt försäljningsställe, genom att en QR-kod scannas från vilken yta som helst. Det kan ske genom exempelvis en annons, digital banner, en fysisk produkt eller en reklamfilm.

– Att kliva in på en så viktig marknad som Tyskland är stort för oss, och att det har gått så fort är tack vare SEQR Shop Spot som har möjliggjort för oss att kunna öka takten i utrullningen av tjänsten och erbjuda fler marknadens smartaste mobila betaltjänst. Vi är nu inte längre beroende av handelskedjornas integrationshastighet av SEQR i den fysiska handeln. SEQR Shop Spot är en unik tjänst som har alla möjligheter att revolutionera handeln. Den går bortom de två traditionella säljkanalerna – fysiskt i butik och online – och gör istället allt till en potentiell säljkanal, säger Peter Fredell, VD för Seamless.

Tekniken bakom SEQR möjliggör för handlare att halvera transaktionskostnaderna som kommer med kortköp, och även för konsumenterna blir det billigare att använda mobil betalning. SEQR ger nämligen upp till 3 procent tillbaka på alla köp som görs med tjänsten. Med SEQR kan konsumenter också kostnadsfritt genom mobilnumret föra över pengar mellan konton.

SEQR fungerar i Tyskland från och med idag och konsumenter kan redan från start ta del av produkter och erbjudanden från flera välkända varumärken genom SEQR Shop Spot. Även e-handlare kan enkelt koppla tjänsten till sina sajter, eftersom SEQR är kompatibelt med de allra största e-handelsplattformarna. Etableringen i Tyskland fortsätter nu genom att ansluta fler fysiska butiker och kedjor till tjänsten.

För mer information:

Jonas Larsson, presskontakt SEQR +46 70 108 86 68, jonas.larsson@seamless.se

Peter Fredell, VD Seamless +46 8 564 878 00, peter.fredell@seamless.se

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 mars, 2015 klockan 07.50.

Om SEQR

SEQR (se•cure) gör det möjligt för alla som har en smartphone att betala i butik, restaurang, parkeringen och webben, skicka och ta emot pengar gratis, samla alla kvitton digitalt, ge mobilgåvor och ta del av erbjudanden direkt i mobilen. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen skanna en QR-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. Snabbt, säkert och enkelt. SEQR är också anpassad för NFC-teknik. Den egenutvecklade tekniken gör det möjligt för handlaren att halvera sina transaktionskostnader jämfört med traditionella kortbetalningar. SEQR tillhandahålls av Seamless, en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner.

Grundat 2001 och verksamt i 26 länder hanterar Seamless årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen. Det är Seamless egenutvecklade transaktionsplattform som utgör grunden för SEQR. 6 200 handlare har valt SEQR och i Sverige kan du idag bland annat handla på Hemköp, Willys, Tempo, McDonald’s, Burger King, Ur&Penn, MyWay, Webhallen och Dormy. SEQR är etablerat i Sverige, Finland, Rumänien, Belgien och Portugal. 2013 utsågs SEQR som vinnare i kategorin Best Mobile Money Deployment in Europe av Mobile Money Global Awards. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM. www.seqr.se