Beslut vid Inwidos årsstämma 2016

Denna information är sådan som Inwido AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande tisdagen den 10 maj, 2016 kl: 18:00.

Inwido AB:s årsstämma 2016 avhölls idag, tisdagen den 10 maj 2016, i Malmö Börshus. På stämman redogjorde VD Håkan Jeppsson för sin syn på verksamhetsåret 2015, vilket blev det bästa hittills för Inwido. Han underströk vidare att Inwido i enlighet med strategin kommer fortsätta med omställningen mot mer konsumentaffärer, att kontinuerligt se över kapaciteten och produktionsstrukturen samt att fokusera på arbetet med den organiska såväl som den förvärvsbaserade tillväxten.

Håkan Jeppsson kommenterar:

“Det är med glädje som vi under de senaste månaderna har kunnat kommunicera de avtal som ingåtts avseende två viktiga förvärv, Outrup i Danmark och Värmelux i Finland. Det är två fina, lönsamma företag med duktiga ledningar som är starka i säljkanaler och marknader som vi fokuserar på. Dessa förvärv passar väl in i Inwidos strategi.”

“Efter ett starkt avslut på 2015, har det första kvartalet i år varit volatilt och några affärsområden har rapporterat lägre resultat än i fjor. Samtidigt är det ändå glädjande att konstatera att vi har börjat 2016 med stabil lönsamhet i och med förbättringen med nästan 30 procent i första kvartalet jämfört med samma period förra året.”

Därutöver fattade stämman följande huvudsakliga beslut;

Val av styrelse och revisor

Till styrelseledamöter omvaldes Arne Frank, Benny Ernstson, Eva S. Halén, Sisse Fjelsted Rasmussen och Anders Wassberg. Leif Johansson och Henrik Lundh hade avböjt omval. Som styrelsens ordförande omvaldes Arne Frank. Som ny revisor valdes Thomas Forslund, KPMG, och auktoriserade revisorn Linda Bengtsson, KPMG, omvaldes som revisorssuppleant.

Arvode

Arvode till styrelsen beslutades utgå med 215 000 kronor till styrelseledamot som inte är anställd i bolaget och 440 000 kronor till styrelsens ordförande. Beslutades att särskilt arvode för utskottsarbete ska utgå med 50 000 kronor till ledamot i revisionsutskottet, 100 000 kronor till revisionsutskottets ordförande samt 25 000 kronor vardera till ledamot och ordförande i ersättningsutskottet.

Utdelning

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens och verkställande direktörens föreslag om utdelning med 2,50 kronor per aktie, att avstämningsdag är torsdagen den 12 maj 2016 och att utdelning därmed beräknas komma att utbetalas av Euroclear Sweden AB med start tisdagen den 17 maj 2016.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i huvudsak innebärande följande. Ersättningar och villkor för ledande befattningshavare ska vara baserade på lokala marknadsmässiga villkor och utgöras av en avvägd blandning av fast lön, rörlig ersättning, pensionsförmåner, övriga förmåner och villkor vid uppsägning. Den rörliga ersättningen ska baseras på utfallet i förhållande till uppsatta mål. Den kontanta rörliga ersättningen ska vara maximerad och får som högst utgöra 50 % av den fasta årslönen. Rörlig ersättning kan även utgå i form av långsiktiga incitamentsprogram. Pensionsförmåner ska vara premiebaserade. Styrelsen ska ha rätt att frångå riktlinjerna om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl som motiverar det.

Inrättande av långsiktigt incitamentsprogram

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om inrättande av ett långsiktigt incitamentsprogram bestående av två delar: en emission av konvertibler med möjlighet för samtliga anställda att delta och en emission av teckningsoptioner till ca 50 av bolagets ledande befattningshavare och s.k. Senior Leaders.

Det konvertibla lånet ska uppgå till högst 40 000 000 kronor eller vad som med tillämpning av fastställd konverteringskurs motsvarar en maximal ökning av aktiekapitalet med 1 200 000 kronor. Konvertiblerna är räntebärande, ges ut till nominellt belopp, vilket motsvarar marknadsvärdet, och ska kunna konverteras till nya aktier från och med den 1 augusti 2019 till och med den 15 september 2019. Rätt att teckna tillkommer samtliga anställda enligt de principer som framgår av styrelsens förslag. Konverteringskursen uppgår till 130,3 kronor.

Emissionen av teckningsoptioner innefattar högst 500 000 teckningsoptioner som ges ut till det av Inwido helägda dotterbolaget Inwido Europe AB för att senare överlåtas till bolagets ledande befattningshavare och Senior Leaders. Överlåtelse ska ske till marknadsvärde vid överlåtelsetidpunkten, och tilldelning ska ske enligt de principer som anges i styrelsens förslag. Teckning av aktier med stöd av teckningsoptionerna ska kunna äga rum under perioden från och med den 1 augusti 2019 till och med den 15 september 2019. Teckningskursen motsvarar konverteringskursen för konvertiblerna om 130,3 kronor.

För mer information vänligen kontakta:
Håkan Jeppsson, VD och koncernchef Tel: 010-451 45 51, 070-550 15 17
Peter Welin, CFO Tel: 010-451 45 52 eller 0703 24 31 90

Inwido är Europas största leverantör av fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Hemmafönster, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 3 400 anställda och omsatte under 2015 cirka 5,2 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com