Copenhagen Blinds från Inwido och Danfoss samarbetar i ny app

Inwidos varumärke Art Andersen CPH har slutit ett strategiskt samarbete med Danfoss, där digital styrning av persienner och termostater i bostäder och kontor länkas ihop. I en gemensam app kan konsumenten både skärma av solen och styra värmen från bostadens element.

Inwidos varumärke Art Andersen CPH, som utvecklar intelligenta designtillbehör till fönster och dörrar, har lanserat en helt ny persienn med namnet Copenhagen Blinds. Förutom den moderna designen skiljer sig Copenhagen Blinds också från den klassiska persiennen genom att den kan styras trådlöst via en smartphone eller läsplatta.

Detta nytänkande kring persienner har lett till ett strategiskt samarbete med Danfoss, som under de senaste åren utvecklat en serie digitala termostater under varumärket Living Connect. Samarbetet har resulterat i en app, som både kan styra hemmets Danfoss-termostater och solavskärmning i form av Copenhagen Blinds-persiennen, vilket således gör det ännu lättare att kontrollera inomhusklimatet och öka komforten hemma.

”Danfoss radiatortermostater sitter i huvuddelen av hemmen och kontoren i Skandinavien. Därför ser vi ett stort värde i detta samarbete eftersom det öppnar nya dörrar för hur vi kan bidra till att förbättra inomhusklimatet i bostäder”, säger Johan Ambuhm, affärsutvecklingschef för Digitala Lösningar inom Inwido-koncernen. ”Både Danfoss och Art Andersen CPH arbetar med att utveckla intelligenta klimatlösningar för hemmet och därför är det helt naturligt att vi går ihop kring denna lösning. Med appen kan man hindra stark solstrålning via persiennerna och öka eller minska värmen via radiatorerna för att få en jämn och behaglig inne temperatur.”

”Digitaliseringen i de skandinaviska hemmen ökar. I allt snabbare takt efterfrågas nya digitala lösningar, som gör vardagen enklare för användarna samtidigt som de gärna får göra det möjligt till ekonomiska besparingar.”

Om ART ANDERSEN CPH
ART ANDERSEN CPH utvecklar intelligenta designtillbehör till fönster och dörrar. Med innovativa lösningar flyttar vi gränserna för energi, komfort, form och funktion.
Läs mer på www.copenhagenblinds.com

Om Copenhagen Blinds
Copenhagen Blinds, som Art Andersen CPH står bakom, är en motordriven persienn med en unik design, som effektivt avskärmar solen och bidrar till att bostaden inte blir varm när solen skiner. Via en app kan man stänga, sänka, gruppera och tidsinställa persiennerna, vilka drivs med batterier, som bara ska laddas i tre timmar två gånger om året. Förutom med en app kan Copenhagen också styras manuellt.

Läs pressmeddelandet i bifogad pdf

För ytterligare information vänligen kontakta
Johan Ambuhm, affärsutvecklingschef Digitala lösningar, Inwido AB
: johan.ambuhm@inwido.com
Tel.:  +46 (0) 733 18 83 00

Inwido är Europas största leverantör av fönster och en av de ledande dörrleverantörerna. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Hemmafönster, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 4 400 anställda och omsatte under 2017 cirka 6,4 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com

Inwido är Europas största tillverkare fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Storbritannien, Tyskland och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Inwido har ca 4 000 anställda och omsatte under 2017 drygt 6,4 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. Inwido, som når kunden med starka, lokala varumärken, har fokus riktat mot både konsument- och industrimarknaden, och uppnår därigenom en bred marknadstäckning. Under 2017 utgjorde försäljningen till konsumentmarknaden cirka 70 procent av den totala omsättningen medan försäljningen till industrimarknadensvarade för cirka 30 procent. Konsumentmarknaden domineras av ROT-projekt, det vill säga renovering, ombyggnad och tillbyggnad. Industrikunderna, som främst är större byggbolag och hustillverkare, handlar vanligtvis upp ramavtal eller större volymer för specifika byggprojekt. Fredagen den 26 september, 2014 noterades Inwido på mid-cap listan vid NASDAQ Stockholm.