Delårsrapport januari-september 2014

Läs original

Denna information är sådan som Inwido AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappers-marknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande tisdagen den 28 oktober 2014, kl. 07:30.

Bra tillväxt och lönsamhet

Tredje kvartalet 2014

• Nettoomsättningen ökade till 1 287 MSEK (1 109), en ökning med 8% för jämförbara enheter justerat för valutaeffekter
  • Orderingången ökade med 7% för jämförbara enheter
  • EBITA ökade till 150 MSEK (133), efter jämförelsestörande poster hänförliga till noteringsprocessen om -21 MSEK (-3) och EBITA-marginalen uppgick till 11,6% (12,0)
  • Operationell EBITA ökade till 171 MSEK (136) och den operationella EBITA-marginalen ökade till 13,3% (12,3)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, ökade till 1,87 SEK (1,44)
  • Inwido-aktien (kortnamn ”INWI”) noterades på NASDAQ Stockholm den 26 september

Januari-september 2014

• Nettoomsättningen ökade till 3 495 MSEK (3 107), en ökning med 6% för jämförbara enheter justerat för valutaeffekter
  • Orderingången ökade med 12% för jämförbara enheter
  • EBITA uppgick till 201 MSEK (219), efter jämförelsestörande poster om -125 MSEK (-5) och EBITA-marginalen uppgick till 5,7% (7,0)
  • Operationell EBITA ökade till 325 MSEK (224) och den operationella EBITA-marginalen ökade till 9,3% (7,2)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 1,23 SEK (1,94)
  • Förvärv av JNA och SPAR i Danmark

Koncernchefen kommenterar:
Inwido har utvecklats bra i år, både vad det gäller tillväxt och lönsamhet. Försäljningen ökade organiskt med 8 procent och orderingången för jämförbara enheter ökade med 7 procent under det tredje kvartalet. Orderstocken är nu 16 procent högre för jämförbara enheter än vid motsvarande tidpunkt i fjol. Samtidigt har de förbättringsinitiativ som vi drivit de senaste åren effektiviserat verksamheten betydligt vilket gör att vi, nu när vi haft volymtillväxt, snabbt förbättrat resultatet. Vårt operationella rörelseresultat (EBITA) ökade till 171 MSEK under kvartalet vilket ger en operationell rörelsemarginal i rätt riktning på 13,3 procent.

Utvecklingen under tredje kvartalet har varit blandad inom olika marknader och distributionskanaler. Danmark är den marknad som för tillfället går starkast. Förutom att vi här tar marknadsandelar bidrar också förvärven av JNA och SPAR positivt till både tillväxt och resultat. I Sverige är det framförallt industrimarknaden som går starkt medan den finska marknaden präglas av en genomgående svag utveckling som kompenseras av att en stor konkurrent försvunnit och att vi därmed ökar våra marknadsandelar. I Norge utvecklas marknaden svagt negativt. De genomgripande åtgärder vi gjort internt i Norge har i stort gett förväntade positiva effekter. Nu ligger fokus på att öka intäkterna. I marknaderna utanför Norden har utvecklingen under kvartalet varit blandad där Irland är en marknad som går mycket starkt för oss. Generellt kan man konstatera att konkurrensen är fortsatt hård.

När det gäller omvärlden och de indikatorer som vi följer har osäkerheten ökat något efter sommaren. Vi ser detta bland annat i konsumentförtroendet. Utvecklingen i Norden är tudelad där tillväxten i Sverige och Danmark utvecklas åt rätt håll men i långsam takt medan Finlands ekonomi drabbats av krisen i Ryssland.

För vår del justerar vi, som brukligt, produktionskapacitet och därmed kostnader när vi nu närmar oss vintern, vår säsongsmässigt lugnaste period. Vi fortsätter också att arbeta med kontinuerliga, långsiktiga effektivitetsförbättringar, nya, smarta produktlösningar och vårt fokus på konsumenten med ambitionen att kunna skapa lönsam tillväxt.

MALMÖ, 28 OKTOBER 2014

Håkan Jeppsson

Läs hela rapporten i bifogad pdf

Håkan Jeppsson, VD och koncernchef tel. 070-550 1517 eller 010-451 45 51