• Inwido/

Fortsatt bra försäljning men produktionsstörningar i Sverige påverkar resultatet

Inwidos VD och koncernchef Håkan Jeppsson kommenterar första nio månaderna 2017;

“Den starka försäljningsutvecklingen för Inwido fortsätter. Under det tredje kvartalet steg försäljningen med 8% och under de första nio månaderna med 16% till ca 4,6 miljarder kronor (4 597 MSEK). Orderingången var i nivå med tredje kvartalet 2016 och orderstocken var 7% högre än vid samma tid i fjol.”

”Det operationella rörelseresultatet landade på 172 MSEK (202), vilket innebär en operationell rörelsemarginal på 11,0% (14,0) för kvartalet och 9,7% (11,3) för första nio månaderna.”

”Resultatet har påverkats negativt av produktionsstörningar i Sverige som primärt orsakats av förseningar i råvaruleveranser och inkörningsproblem av nya maskiner och processer. Även orderingången påverkades negativt på grund av lägre kapacitet och långa leveranstider. Redan i andra kvartalet påbörjades ett åtgärdsprogram och nu har ytterligare insatser gjorts för att komma till rätta med problemen så att vi snarast kan återgå till normal produktionstakt. ”

”Totalt sett är efterfrågan på våra marknader fortsatt god. Med vår starka marknadsposition och pågående åtgärder ser vi god potential inför 2018 att fortsätta förbättra Inwidos resultat.”

Läs hela pressmeddelandet i bifogad pdf

For more information, please contact:
Håkan Jeppsson, President and CEO Tel.: 46 (0)10-451 45 51 or 46 (0)70-550 15 17
Peter Welin, CFO Tel.: 46 (0)10-451 45 52 or 46 (0)703 24 31 90
E-mail: peter.welin@inwido.com

Inwido är Europas största leverantör av fönster och en av de ledande dörrleverantörerna. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Hemmafönster, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 4 000 anställda och omsatte under 2016 cirka 5,7 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com