Inwido i Sverige inleder förhandlingar om att flytta produktion från Väröbacka till Vetlanda

Inwido i Sverige kommer att inleda förhandlingar om att stänga produktionsenheten i Väröbacka i Varbergs kommun för att flytta produktionen till Vetlanda i Småland. MBL-förhandlingarna inleds omgående och 27 av de totalt 33 anställda i Väröbacka varslas idag om uppsägning på grund av arbetsbrist.

Alla berörda kommer att kunna erbjudas nytt arbete på någon av Inwido Sveriges enheter i Småland. Era Fönsters försäljningsorganisation berörs inte av varslet. Den planerade stängningen av fabriken i Väröbacka är en följd av att Inwido Sverige koncentrerar sin fönsterproduktion till bolagets produktionsenheter i Vetlanda och Lenhovda.

För ytterligare information ta del av Inwido Sveriges pressmeddelande här.

För mer information vänligen kontakta:
Håkan Jeppsson, VD och koncernchef Tel: 010-451 45 51, 070-550 15 17
Peter Welin, CFO Tel: 010-451 45 52 eller 0703 24 31 90

Inwido är Europas största leverantör av fönster och en av de ledande dörrleverantörerna. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Hemmafönster, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 4 000 anställda och omsatte under 2016 cirka 5,7 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com

Inwido är Europas största tillverkare fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Storbritannien, Tyskland och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Inwido har ca 3 400 anställda och omsatte under 2015 drygt 5,2 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. Inwido, som når kunden med starka, lokala varumärken, har fokus riktat mot både konsument- och industrimarknaden, och uppnår därigenom en bred marknadstäckning. Under 2015 utgjorde försäljningen till konsumentmarknaden cirka 70 procent av den totala omsättningen medan försäljningen till industrimarknadensvarade för cirka 30 procent. Konsumentmarknaden domineras av ROT-projekt, det vill säga renovering, ombyggnad och tillbyggnad. Industrikunderna, som främst är större byggbolag och hustillverkare, handlar vanligtvis upp ramavtal eller större volymer för specifika byggprojekt. Fredagen den 26 september, 2014 noterades Inwido på mid-cap listan vid NASDAQ Stockholm.