• Inwido/

Inwido tecknar avtal om att förvärva Outrup Vinduer & Døre i Danmark som en del i ett generationsskifte

Denna information är sådan som Inwido AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande tisdagen den 15 mars, 2016 kl. 08:45.

Inwido, Europas största leverantör av fönster och dörrar, har tecknat avtal om att förvärva 25 procent av aktierna i det danska fönsterföretaget Outrup Vinduer & Døre. Parterna har också avtalat att resterande aktier kommer att förvärvas under inledningen av 2018 (65%) och 2019 (10%). Förvärvet stärker Inwidos position på den danska marknaden och förväntas skapa betydande möjligheter för expansion och synergier med Inwidos existerande verksamheter.

Outrup, som grundades 1968 av Harry Ringgaard vars son Mogens nu leder och är huvudägare till bolaget, säljer och producerar fönster och dörrar i trä och trä/aluminium för den danska marknaden. Företaget har en stark position framförallt i snickarledet och är fokuserat på energieffektiva och moderna fönster- och dörrlösningar.

- Outrups fönster och dörrar ligger rätt i tiden genom sin design och energieffektivitet. Förvärvet stärker vårt erbjudande i Danmark samtidigt som Outrups kompetens med fördel kommer att kunna användas i våra övriga bolag, säger Håkan Jeppsson, VD och koncernchef för Inwido.

Outrup har cirka 150 anställda och produktionen sker vid fabriken i Outrup på Mors i Danmark. Försäljningen under 2015 uppgick till ca DKK 180 miljoner. I och med förvärvsavtalets struktur kommer samordning med Inwidos övriga verksamheter inte att inledas förrän tidigast i januari 2018. Det är också först då de huvudsakliga synergierna kommer att uppstå.

- Inwido är ett aktivt, trovärdigt och handlingskraftigt företag som i många avseenden är en förebild i vår bransch, säger Mogens Ringgaard. Koncernens strategi med decentraliserad styrning och lokal produktion passar också bra, planen är därför att produktionen fortsätter i Outrup. Jag känner mig trygg i att det här kommer att bli lyckosamt för alla inblandade parter.

Förvärvet förutsätter godkännande av berörda konkurrensmyndigheter.

För mer information vänligen kontakta:
Håkan Jeppsson, VD och koncernchef Tel: 010-451 45 51, 070-550 15 17
Jonna Opitz, SVP Marketing, Sales & Communication Tel: 010-451 45 58 eller 0722 11 90 10
E-post: jonna.opitz@inwido.com

Inwido är Europas största leverantör av fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Hemmafönster, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 3 400 anställda och omsatte under 2015 cirka 5,2 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com