Mikael Carleson är ny VD för Inwido Sverige

Läs original

Inwido Sverige, marknadsledaren inom fönster och dörrar, har utsett Mikael Carleson som ny VD. Mikael kommer att ansvara för hela verksamheten i Sverige med varumärkena Elitfönster, Outline, Erafönster, Diplomat, Hajom och SnickarPer. Den tidigare VD:n för Inwido Sverige, Anders Isaksson, lämnar samtidigt koncernen.

Mikael Carleson är en mycket erfaren och marknadsinriktad VD som framgångsrikt lett internationella verksamheter för Alfa Laval, Höganäs och Cardo innan han kom till Inwido 2012. De senaste två åren har han varit VD för affärsområdet Europa inom koncernen.

– Jag är mycket glad över förtroendet och utmaningen. Mitt primära fokus nu är att tillsammans med ledning och medarbetare utveckla Inwido-koncernens största affärsområde så att vi behåller vår ledande position i Sverige, säger Mikael Carleson. Det saknas dock inte utmaningar i en marknad som blir alltmer konkurrensutsatt. Med en tydlig strategi bedömer jag ändå förutsättningarna som mycket goda för fortsatta framgångar, säger Mikael.

– Det känns mycket bra med denna lösning, säger Håkan Jeppsson. Inwido står inför flera spännande utmaningar, framförallt på marknadssidan, de kommande åren och med Mikaels kompetens och erfarenhet har vi möjlighet att stärka vår affär ytterligare.

Mikael Carleson tar över ledarskapet för Inwido Sverige med omedelbar verkan medan Håkan Jeppsson går in som tillförordnad chef för affärsområdet Europa.

För mer information vänligen kontakta:
Håkan Jeppsson, VD och koncernchef Tel: 010-451 45 51, 070-550 15 17
Jonna Opitz, marknads-, försäljnings- och kommunikationsdirektör Tel: 010-451 45 58 eller 0722 11 90 10
E-post: jonna.opitz@inwido.com

Inwido är norra Europas ledande leverantör av innovativa, miljövänliga fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Polen, Ryssland, Storbritannien, Österrike och Irland samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Hemmafönster, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 3 100 anställda och omsatte under 2012 cirka 4,6 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.se