Tredje kvartalet bättre än förra året

Inwidos VD och koncernchef Håkan Jeppsson kommenterar tredje kvartalet 2018;

”Det är tillfredsställande att konstatera att i detta kvartal går 25 av Inwidos 29 resultatenheter bättre än 2017, vilket också visar sig i att rörelseresultatet ökar till 202 MSEK i kvartalet, den högsta vinsten som vi har gjort i ett tredje kvartal. Den varma nordiska sommaren dämpade dock generellt konsumenternas köplust, vilket inom fönsterbranschen lett till ökad konkurrens och därmed press på bruttomarginalerna. Inwido har klarat det utmanande marknadsläget förhållandevis bra och vårt tredje kvartal utvecklades i stort som förväntat.”

Försäljningen ökade med 8% jämfört med motsvarande period i fjol, till 1 682 MSEK. Den operationella EBITA-marginalen ökade till 12% (11%), medan orderingången med det varma vädret minskade med 7%, justerat för förvärv och valutor.”

”Danmark går mycket starkt och såväl Storbritannien som Irland utvecklas just nu fint. Norge har under året vänt till vinst och Inwidos e-handel fortsätter att växa kraftigt, +45% under kvartalet. I Sverige och Finland är fönstermarknaden tuff, med ökad konkurrens och lägre marknadspriser.”

”Framöver förväntar vi oss något svagare marknadstillväxt i Europa. I Danmark ser vi dock en fortsatt stark marknad och e-handeln har goda tillväxtmöjligheter, medan vi bedömer att den hårda konkurrensen i Sverige och Finland håller i sig. Under kvartal fyra kommer vi att säkerställa att Inwidos nya styrmodell införs. Genom att ge enheterna fullt affärs- och resultatansvar blir det möjligt att agera ännu snabbare på varje delmarknad, för att ytterligare öka kundfokus och effektivitet.”

Läs hela pressmeddelandet, inklusive nycketalstabell, i bifogad pdf

Håkan Jeppsson, VD och koncernchef tel. 070-550 1517 eller 010-451 45 51

Inwido är Europas största leverantör av fönster och en av de ledande dörrleverantörerna. Företaget har verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Estland, Irland, Litauen, Polen, Rumänien, Storbritannien och Österrike samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har cirka 4 400 anställda och omsatte under 2017 cirka 6,4 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com