Allt mer alkoholfritt i Almedalen

I år anordnas förmodligen fler alkoholfria mingel under Almedalen än någonsin tidigare. Den alkoholfria trenden har tagit fart efter flera års kritik av den höga alkoholkonsumtionen i Almedalen.

– För nästan alla oss som är här är Almedalen en arbetsplats. Trots det flödar alkoholen och det kan vara svårt att få tag på bra alternativ om man inte vill dricka, säger Anna Carlstedt som är ordförande för IOGT-NTO. Därför är det fantastiskt att fler och fler ser problemet och kör alkoholfritt i Almedalen.

De som hoppat på trenden med alkoholfria mingel är förutom nykterhetsrörelsen Feministiskt initiativ, Sveriges kvinnolobby, SKL, Läkarförbundet, Vårdförbundet, Famna, LSU, Forum för frivilligt socialt arbete och Utrikespolitiska föreningen.

– Men det är långt kvar, säger Anna Carlstedt. Fortfarande säljs det massor av alkohol under Almedalen och det är knappast svårt att dricka gratis vin hela dagarna.

För mer information kontakta: Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO Telefon: 0708-78 09 33

Nina Svensson, pressekreterare IOGT-NTO Telefon: 0733-72 62 15

IOGT-NTO har drygt 30 000 medlemmar över hela landet. IOGT-NTO är en politiskt och religiöst obunden organisation och välkomnar alla som delar vår syn om människors lika värde och som vill leva ett helnyktert liv.