Centerpartiet säljer gårdsalkohol till minderåriga

Före talet idag hade Centerpartiet en så kallad ”gårdsförsäljning” i Almedalsparken för att visa på fördelarna med gårdsförsäljning. Där sålde de alkohol till minderåriga.

– Vår kritik mot gårdsförsäljning handlar bland annat om åldersgränser, säger Anna Carlstedt, som är ordförande för IOGT-NTO. Om de inte ens lyckas när jordbruksminister Eskil Erlandsson står och tittar på, hur kommer det då att bli ute på gårdarna?

Centerpartiet kommer nu att bli polisanmält av Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, som genomförde ålderskontrollen.

– Det här är inte en engångsföreteelse, säger Vidar Aronsson som är ordförande för UNF. Unga får regelbundet köpa ut alkohol i de kontroller vi genomför. Det här visar att gårdarna är lika dåliga på ålderskontroller som livsmedelsbutikerna.

Andra argument mot gårdsförsäljning är att det inte varit lönsamt i Finland samt att EU-kommissionen inte godkänner gårdsförsäljning av alkohol i länder med alkoholmonopol.

För mer information kontakta: Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO Telefon: 0708-780933

Vidar Aronsson, ordförande UNF Telefon: 0702-20 00 16 / 0733-72 62 65

Nina Svensson, pressekreterare IOGT-NTO Telefon: 0733-72 62 15