IOGT International blir officiell partner till WHO

Den internationella nykterhetsorganisationen IOGT International blir officiell partner till Världshälsoorganisationen, WHO.

- Vi känner oss hedrade att ingå i detta partnerskap med WHO. Det ökar våra möjligheter att vara rösten på FN nivå för alkoholpolitik som främjar global hälsa och utveckling, säger Kristina Sperkova, ordförande i IOGT International.

IOGT International har sitt huvudkontor i Stockholm och den svenska IOGT-NTO-rörelsen är en av medlemmarna som representerar Sverige.

- För våra medlemmar betyder det mycket att nykterhetsrörelsen ses som en viktig spelare i FN sammanhang. Alkoholens många negativa effekter har stor påverkan på hälsa, ekonomisk produktivitet och mänskliga rättigheter världen över och vi vill bidra med den kunskap och erfarenhet vi har i ämnet genom vår internationella verksamhet som leds av IOGT International, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande på IOGT-NTO.

I samband med Världshälsomötet 21-26 maj, kommer IOGT International att ha ett seminarium på plats för att utveckla arbete kring effektiva lösningar för några av de största problemen i världen, där alkohol är en av de största riskfaktorerna. Alkoholpolitiska lösningar hjälper att minska och förebygga våld, trafikolyckor och sjukdomar som cancer, tuberkulos och HIV/ AIDS. På så sätt bidrar den till hållbar utveckling i världen.

Namn, tid och plats för seminariet: "From Burden to Solution”, 24 maj 2018, 18-18,50 (CET), Rum IX, Palais des Nations, Geneve.

Johnny Mostacero, förbundsordförande IOGT-NTO

Laura Luna, pressekreterare IOGT-NTO

IOGT-NTO har drygt 30 000 medlemmar över hela landet. Organisationen är politiskt och religiöst obunden organisation och välkomnar alla som delar vår syn om människors lika värde och som vill leva ett helnyktert liv.

Snabbfakta

Vi känner oss hedrade att ingå i detta partnerskap med WHO. Det ökar våra möjligheter att vara rösten på FN nivå för alkoholpolitik som främjar global hälsa och utveckling.
Kristina Sperkova, ordförande i IOGT International.
För våra medlemmar betyder det mycket att nykterhetsrörelsen ses som en viktig spelare i FN sammanhang. Alkoholens många negativa effekter har stor påverkan på hälsa, ekonomisk produktivitet och mänskliga rättigheter världen över och vi vill bidra med den kunskap och erfarenhet vi har i ämnet genom vår internationella verksamhet som leds av IOGT International.
Johnny Mostacero, förbundsordförande på IOGT-NTO