IOGT-NTO: Äntligen stopp för alkoholbutiker och vinklubbar på nätet

Idag presenterade Maria Larsson utredningen ”Privat införsel av alkoholdrycker..” (SOU 2014:58), där det bland annat föreslogs ett förbud mot vinklubbar, svenska nätbutiker för alkohol och förmedlingstjänster som vin i matkassar. IOGT-NTO välkomnar förslagen och ser fram emot att alla privata vinstintressen på den svenska detaljhandelsmarknaden för alkohol försvinner.

—Vi har hela tiden sagt att det här handlar om olaglig verksamhet och när utredningsförslagen blivit lagtext så kommer det vara kristallklart att det är olagligt. Det känns väldigt bra att utredningen så tydligt sätter ner foten kring den snabbt växande näthandeln med alkohol, säger Andrine Winther, vice ordförande för IOGT-NTO.

Efter att utredningen presenterats kvarstår några frågetecken kring vad vissa av förslagen innebär i praktiken, exempelvis att utländska säljare ska få marknadsföra sig i Sverige. Men IOGT-NTO menar att utredningen i stort är ett väldigt bra steg framåt för en fortsatt effektiv alkoholpolitik.

— Det finns alltid detaljer i utredningar som väcker frågor, men vi förutsätter att regeringen kan räta ut alla frågetecken inför den kommande propositionen. Äntligen kan vi få ett slut på den vilda västern-marknad som uppkommit, avslutar Andrine Winther.

Linda Engström, kommunikations- och påverkanschef

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.

Andrine Winther