IOGT-NTO: Höj priset på boxviner

Idag presenterades en ny rapport från CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, som visar att andelen vin som köps på box ökat kraftigt sedan 90-talet och står idag för drygt hälften av all vinförsäljning. Att köpa vin på box är dessutom i genomsnitt 25 procent billigare än att köpa motsvarande mängd på flaska. I Finland tas en punktskatt ut på alkohol- och läskförpackningar och där finns inte samma prisskillnader mellan box och flaska som vi ser i Sverige. IOGT-NTO kräver därför att priset på boxviner höjs för att undvika den här typen av mängdrabatt på alkohol.

— Boxviner står för en stor del av Systembolagets totala vinförsäljning och det är inte konstigt när det lönar sig att köpa mer. Vi har en hög alkoholskatt för att det minskar skadorna alkoholen orsakar. Men blir det billigare literpris genom att köpa större volymer är syftet med skatten underminerat och då behövs någon form av prishöjning på boxar, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO.

Syftet med alkohollagstiftningen är att minska de alkoholrelaterade skadorna genom att sänka konsumtionen. För att den ska fungera så effektivt som möjligt krävs det att den är konsekvent och de prisskillnader som finns mellan literpriset för vin på box respektive flaska gör det tydligt att det finns en lucka som behöver åtgärdas. I Finland har de löst det genom en förpackningsskatt. EU tillåter länder att införa punktskatter för särskilda ändamål och det är detta Finland använt sig av. Oavsett utformning menar IOGT-NTO att någon form av priskorrigering behövs.

— De har lyckats lösa det i Finland där vi inte ser samma prisskillnader och även om den modellen inte går att kopiera rakt av är det självklart att det går att lösa även här i Sverige. Exakt hur kan bara en utredning avgöra och vi menar att regeringen behöver tillsätta en sådan snarast, säger Johnny Mostacero.

CAN:s rapport om 20 år med boxviner: http://can.se/Publikationer/rapporter/vilken-roll-har-bag-in-box-spelat-for-den-okade-vinkonsumtionen-i-sverige/

Johnny Mostacero, förbundsordförande IOGT-NTO

IOGT-NTO:s pressjour
Email: press@iogt.se

Orsakerna till att välja en nykter livsstil är många men en sak har vi gemensamt: Vi inom IOGT-NTO vill skapa en miljö där friheten från alkohol är självklar och naturlig. Vår organisation har drygt 30 000 medlemmar över hela landet. Vi är en partipolitiskt och religiöst obunden organisation och välkomnar alla som delar vår syn om människors lika värde och som vill leva ett helnyktert liv.

Blir det billigare literpris genom att köpa större volymer är syftet med skatten underminerat och då behövs någon form av prishöjning på boxar
Johnny Mostacero