IOGT-NTO bjuder på mousserande för höjd alkoholskatt

Idag promenerar finansminister Anders Borg traditionsenligt med budgeten från finansdepartementet till riksdagshuset, och en av åtgärderna som föreslås i budgeten är att höja alkoholskatten. IOGT-NTO välkomnar beskedet och firar med att dela ut alkoholfritt mousserande vin till åskådare och förbipasserande längs med budgetpromenaden till riksdagen.

— Alkoholskatten har halkat efter i den allmänna pristutvecklingen sedan 90-talet. Det kan jämföras med skatten på tobak som höjts kontinuerligt, så det var verkligen på tiden att den här höjningen kom, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Alkoholskatten är ett av de viktigaste verktygen för att upprätthålla en politik med folkhälsan i fokus och för att minska alkoholens skadeverkningar. Det är därför viktigt att höja skatten som till exempel Finland och Storbritannien har gjort.

— På de senaste fem åren har 21 av 27 EU-länder höjt alkoholskatten. Sverige tillhör minoriteten av länder som inte har gjort det. Den här höjningen firar vi genom att bjuda på alkoholfritt mousserande vin i samband med budgetpromenaden, så de som är på plats kan få skåla för folkhälsan, avslutar Anna Carlstedt.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 800 lokalföreningar över hela landet.

Anna Carlstedt