IOGT-NTO blir guldvän till EXPO

IOGT-NTO startar i dag ett samarbete med EXPO och går in som ”guldvän”, vilket innebär ett årligt bidrag för arbetet mot rasism och främlingsfientlighet. Parallellt med detta startas även ett antirasistiskt nätverk inom IOGT-NTO.

Ett av IOGT-NTO:s prioriterade mål är att arbeta mot rasism. Samarbetet med EXPO har som målsättning att fånga upp, stimulera och rusta våra medlemmar med den bästa expertkunskapen inom antirasism som Sverige har.

-           Samhällsutvecklingen innebär att vi som folkrörelse måste ta ansvar och bidra till arbetet mot rasism och för en demokratisk samhällsutveckling, ett beslut som togs på IOGT-NTOs senaste kongress. Vi ser fram emot att samarbeta med Expo. Vi har många medlemmar runt om i landet som vill engagera sig i det här arbetet, säger Erik Winnfors Wannberg, styrelseledamot i IOGT-NTO:s förbundsstyrelse.

IOGT-NTO bygger sin värdegrund på nykterhet, solidaritet och demokrati, därför är den kunskap som EXPO har och som vi får ta del av är värdefull för oss som organisation. Vi ser detta som ett samarbete där båda parter vinner.

-           Expo är beroende av gåvor och donationer från organisationer och människor som delar våra värderingar. Med IOGT NTO som guldvän får vi vän som inte bara förstår värdet av att jobba med våra frågor, utan som också har förmåga att nå ut brett över hela landet. Vi ser fram emot ett spännande arbete tillsammans, säger Daniel Poohl, VD Stiftelsen Expo.

Under det senaste året har IOGT-NTO haft 38 projekt som engagerat över 600 medlemmar i mottagandet av flyktingar som kommit till Sverige. Genom detta har IOGT-NTO nått 4500 personer på 32 orter runtom i Sverige.

Erik Winnfors Wannberg                                                                  Laura Luna
Förbundsstyrelseledamot IOGT-NTO                                            pressekreterare IOGT-NTO
Tel: 0705 38 37 56                                                                              Tel: 0734-618 328

Daniel Poohl
VD Stiftelsen EXPO
Tel: 08-40021961

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 30 000 medlemmar i drygt 400 lokalföreningar över hela landet.

Erik Winnfors Wannberg