IOGT-NTO gläds åt minskad smuggling och lägre alkoholkonsumtion

Idag presenterade CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, sin rapport om drogutvecklingen i Sverige 2011. Positivt är att den totala alkoholkonsumtionen går ner, delvis tack vare minskad smuggling. Däremot är det problematiskt att äldre kvinnor går mot strömmen och ökar sin alkoholanvändning.

—Forskningen visar återigen att smugglingen minskar. Alkoholindustrin har använt sig av skrämselpropaganda kring smugglingen för att stoppa skatteökningar på alkohol men det står tydligare än någonsin att det är just tomma hot. Smugglingen är ett problem. Men den gör det inte omöjligt att fortsätta bedriva en ansvarsfull alkoholpolitik där prissättningen är en viktig del, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

I CAN:s rapport framkommer att många grupper, bland annat tonåringar och unga vuxna fortsätter minska sin alkoholkonsumtion. Däremot går kvinnor över 60 år mot strömmen. Enligt CAN:s direktör, Håkan Leifmans kommentar till rapporten uppvisar kvinnor över 60 år en ökad alkoholkonsumtion.

—Det finns en nykterhetstrend i Sverige och det syns tydligt bland de yngre. Det har gjorts många insatser för att minska drickandet i den här gruppen och nu ser vi resultatet. Men vi kan inte glömma bort de äldre. Antalet döda i alkoholrelaterade leversjukdomar bland äldre kvinnor har fyrdubblats sedan EU-inträdet. Det här är en grupp vi måste stötta betydligt mer, avslutar Anna Carlstedt.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

Johnny Foglander, Pressekreterare IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 800 lokalföreningar över hela landet.

Anna Carlstedt