Johnny Mostacero föreslås bli ny ordförande för IOGT-NTO

Valberedningen för IOGT-NTO presenterar nu sitt förslag till ny förbundsordförande efter Anna Carlstedt, som i sommar lämnar som ordförande efter 6 år. Efterträdaren föreslås bli Johnny Mostacero, 49 år från Halmstad. Johnny har jobbat för IOGT-NTO-rörelsen sedan 1996, bland annat som projektledare för skolmetoden VÅGA och idag som utvecklingskonsulent i Södra Sverige.

-          Johnny har en mycket god kännedom om IOGT-NTO, både det centrala och lokala arbetet. Han är en omtyckt ledare och har en tydlig bild av hur han vill utveckla förbundet till att bli ännu bättre. Därför är vi mycket glada att han tackat ja till att kandidera till uppdraget, säger Joakim Löfbom, sammankallande i valberedningen.

-          Jag är glad men framförallt väldigt hedrad. Först över att ha blivit nominerad och slutligen utvald som valberedningens förslag till förbundsordförande. IOGT-NTO är en organisation som ligger i framkant inom många områden men vi kan bli ännu bättre.  Min ambition är att vi ska fortsätta utvecklas och bli en ännu starkare folkrörelse. Inte minst i kraft av fler medlemmar och fler som engagerar sig, säger Johnny Mostacero.

-          Vi driver frågor som är relevanta för många. Behovet av fler alkoholfria miljöer där alla kan mötas är en, kampen mot alkoholreklam är en annan. Vi har kommit långt med den frågan och under året får vi besked om det blir stopp med alkoholreklamen i tv-sändningar, men den enorma ökning av reklam vi sett de senaste åren kräver fler insatser. Vi vill släcka ner alkoholreklamen för gott.

Som vice ordförande föreslår valberedningen omval av Andrine Winter, 38 år boende på Värmdö utanför Stockholm. Andrine, som ursprungligen är från Skövde, arbetar som internationell sekreterare för Socialdemokraterna. Hon har suttit i IOGT-NTO:s förbundsstyrelse sedan 2011.

-          Andrine har en gedigen efterfarenhet av styrelsearbete och är en skicklig strateg och alkoholpolitiker. Vi ser att hon och Johnny kompletterar varandra mycket bra och är därför mycket glada att Andrine vill fortsätta som vice ordförande ytterligare en period, säger Joakim Löfbom.

Valet av ny förbundsstyrelse kommer att ske under IOGT-NTO:s kongress i Lund 24-27 juni.

Joakim Löfbom, Valberedningens sammankallande

Johnny Mostacero, Valberedningens förslag till ny ordförande

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.

Min ambition är att vi ska fortsätta utvecklas och bli en ännu starkare folkrörelse. Inte minst i kraft av fler medlemmar och fler som engagerar sig
Johnny Mostacero