Manne och Kitty möter alkoholnormen i podden Askalas

Den 3​ ​november släpps det första avsnittet av podden ​Askalas. I 10 avsnitt ska Manne Forssberg och Kitty Jutbring grotta ner sig i Sveriges kanske starkaste och minst ifrågasatta norm.

- Sedan jag slutade dricka alkohol för åtta år sedan har jag funderat mycket på min egen och andras relation till alkohol. Alkoholnormen finns överallt men ingen pratar om den. Därför ska det bli spännande att verkligen få nörda ner sig i podden, säger Manne Forssberg, som tillsammans med Kitty Jutbring leder Askalas.

I podden kommer olika teman relaterade till alkoholnormen diskuteras, till exempel raggning, fest, jobbet och kompisrelationer. Och varför är alkohol egentligen så starkt kopplade till traditioner och högtider?

- Jag har alltid varit fascinerad av normer, hur dom ser ut, hur dom funkar men framförallt vad som händer om du bryter dom! Nu är det alkoholnormens tur att bli synad i sina gamla sömmar från 1800- kallt. Det här ska bli så kul, säger Kitty Jutbring. Förutom Kittys och Mannes egna tankar kommer varje avsnitt få besök av en eller flera gäster.

Expert på alkohol och normen kommer blandas med gäster som kan avsnittets ämne. Första avsnittet –Raggning – gästas till exempel av både Emilie Roslund från Singelrådet och Sven Andreasson, alkoholforskare.

Askalas drivs tillsammans med IOGT-NTO som ett sätt att lyfta frågan om alkoholnormen för nya målgrupper.

- När Kitty och Manne kom till oss med idéen att göra en podd tillsammans blev vi otroligt glada, säger Andrine Winther, vice förbundsordförande för IOGT-NTO, och fortsätter: vi ser ett stort behov av att uppmärksamma alkoholnormen på ett vardagsnärasätt och tycker att Kitty och Manne är de perfekta ambassadörerna för frågan.

Askalas har premiär den 3 november. Nya avsnitt kommer att släppas varje tisdag. Podden finns på Itunes och på askalas.nu. Lyssna på direkt på www.askalas.nu eller www.iogt.se/itunesaskalas

Pressmaterial: www.iogt.se/pressaskalas

Andrine Winther
Vice förbundsordförande IOGT-NTO

+46 705-86 84 34
andrine.winther@iogt.se

Simon Holmesson
Pressfrågor

simon.holmesson@iogt.se

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 30 000 medlemmar i drygt 400 lokalföreningar över hela landet.