Miljonlotteriet firar 50 år av överskott till IOGT-NTO:s verksamhet

I år fyller Miljonlotteriet, som ägs av IOGT-NTO, 50 år. Sedan år 2000 har Miljonlotteriet bidragit med hela 1,6 miljarder kronor i överskott till IOGT-NTO-rörelsens verksamhet. Nu satsar Miljonlotteriet på att visa upp exempel på vad överskottet gått till, från kamratstödsverksamhet och sociala företag till sommarläger för barn runt om i Sverige. Satsningen 50 goda gärningar ger femtio exempel på IOGT-NTO-rörelsens aktiviteter och verksamhet som gjorts möjlig tack vare Miljonlotteriets kunder.

— Ideella organisationers lotterier har genom åren möjliggjort det starka civilsamhälle vi har i Sverige idag. Miljonlotteriet är otroligt viktigt för oss och tack vare överskottet som kunderna genererar så kan vi driva sociala företag och kamratstöd, anordna barn- och ungdomsverksamhet och fortsätta stärka föreningslivet i samhällen runt om i hela Sverige, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Miljonlotteriet såg dagens ljus 1964. Syftet var att skapa ännu bättre förutsättningar för IOGT-NTO-rörelsen att förverkliga drömmen om en värld där alkohol och andra droger inte hindrar människor att leva ett fritt och rikt liv.

— Vi gläds åt 50 lyckosamma år och vässar oss för att fortsätta bidra till att all den verksamhet IOGT-NTO-rörelsen bedriver runt om i Sverige. Vi är stolta över det fantastiska överskott vi har skapat som leder till att samhället blir lite bättre, säger Ludwig Alholt, VD för Miljonlotteriet.

50 goda gärningar är en sammanställning av exempel på verksamhet som möjliggjorts av Miljonlotteriets överskott. Från Möjligheternas Hus i Skarpnäck till kampanjen Vit jul och arbetet för att förbättra situationen för unga kvinnor i Sydostasien. Läs mer här: www.miljonlotteriet.se/gorskillnad

Som en del av 50-årsfirandet får även nya och gamla kunder ta del av Jubileumslotten. Den ger en chans att vinna 50 000:- i månaden i ett helt år. Lotten håller länge, man får nya skrapchanser och nya vinster varje månad hela vägen till februari. Läs mer här: https://www.miljonlotteriet.se/jubileumslotten

Åsa Fredriksson, kommunikationschef Miljonlotteriet

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.

Ludwig Alholt