Motståndet mot näthandel av alkohol ökar – regeringen måste agera

Stoppa näthandeln av alkohol, det är IOGT-NTO:s respons på dagens presentation av den utredning regeringen tillsatt för att utreda marknadsföring av alkohol och tillsynen av näthandeln av alkohol. Utredningen anser att lagstiftningen bör förtydligas när det gäller näthandeln. Samtidigt polisanmäler Systembolaget City Gross och uppmanar regeringen att klargöra vilka som får sälja alkohol i Sverige. IOGT-NTO polisanmälde tio nätbutiker och vinklubbar under 2011, där det just nu pågår en förundersökning. Och vi har vid flera tillfällen uppmanat regeringen att agera mot den, i vår mening, olagliga näthandeln.

— Vi blir allt fler som kräver att regeringen tar sitt ansvar och agerar i näthandelsfrågan och överlag står upp för den ansvarsfulla alkoholpolitik vi bestämt oss för i Sverige. Hittills har regeringen duckat från frågan, men nu när både vi, professor Sven Andréasson och Systembolaget sätter ner foten så måste man hantera det här – det går inte att ducka längre, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

— Utredaren säger själv att lagen borde ses över för vad som är lagligt och inte och det är extremt märkligt att regeringen gav i uppdrag att titta på tillsynen när man först borde tittat på om det ens är lagligt. Man kan inte säga att Systembolaget har ensamrätt på alkoholförsäljning och samtidigt tillåta en växande näthandel vid sidan av. Det är inte en ansvarsfull alkoholpolitik och det är en björntjänst för folkhälsan. Maria Larsson prisar ofta den svenska alkoholpolitiken, men det är dags att stå upp för den i praktiken också och ta sitt ansvar för att den följs, säger Anna Carlstedt.

En stor del av utredningens uppdrag var att utreda marknadsföringen av alkohol och främst hur man kan uppdatera lagstiftningen för att reglerna ska gälla även på internet. Förslagen som tagits fram räcker inte hela vägen, men är ett steg i rätt riktning.

— Vi vet att marknadsföringen av alkohol har ökat explosionsartat under senare år och i takt med teknikens utveckling har nya sätt att komma runt lagen hittats. Det är bra att utredningens förslag täcker till en del av de hålen, avslutar Anna Carlstedt.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

Sofia Karlsson, Kommunikationschef, IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 800 lokalföreningar över hela landet.

Anna Carlstedt