Nödvändigt med en höjd alkoholskatt!

Idag lyfts frågan om höjd alkoholskatt på IOGT-NTO:s kongress i Borås genom att släppa en rapport om alkoholskattens utveckling och hantering i Sverige. Nästa vecka i Almedalen, under måndagen, släpps ett nytt politiskt förslag som kombinerar alkoholskatt med kulturpolitik och nya siffror från SOM-institutet visar att fler svenskar vill höja än sänka alkoholskatten.

— Skattefrågan har funnits i regeringens skrivbordslåda ett bra tag nu, trots upprepade löften om en skattehöjning. Vi är säkra på att det vi kommer presentera i Almedalen har stöd av svenska folket. Alkoholskatten behöver höjas och det är dags för regeringen att agera och leverera det man lovat, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

På IOGT-NTO:s kongress i Borås presenteras idag en rapport där en översikt av alkoholskattefrågan görs och den granskar både politikernas löften kring alkoholskatten och hur den svenska alkoholnäringen under en lång period på olika sätt bedrivit lobbyarbete för att undvika en skattehöjning på alkohol.

— Det är ganska naturligt att företag som tjänar pengar på att sälja så mycket alkohol som möjligt inte vill ha en högre skatt. Problemet är att de använder argument som verkar handla om omtanke för barn och unga när de försöker motverka en skattehöjning, argument som inte stämmer och som vi slår hål på i våra rapporter, avslutar Anna Carlstedt.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 800 lokalföreningar över hela landet.

Anna Carlstedt