Nu lanserar IOGT-NTO ”Kaffet”!

Föreningsliv präglas till stor del av möten och sociala sammanhang där kaffemuggen sällan är långt borta. Man kan nästan säga att kaffet är kittet som binder engagemang och demokrati och att det har varit bränslet som drivit de svenska folkrörelserna framåt. IOGT-NTO drar nu sitt strå till stacken för att se till att det fortsätter genom att lansera Kaffet, ett särskilt framtaget specialkaffe tillverkat av bönor från familjen Menendez’ gård i El Salvador.

-          Det är lite underligt att ingen gjort det här innan med tanke på fikats roll i civilsamhället. Det här är verkligen ett kaffe för alla som vill ha ett lite lyxigare möte eller som vill kunna ge exklusiva talargåvor, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Tillsammans med ett av de mest engagerade och kunniga kafferosterierna, Johan&Nyström, har IOGT-NTO tagit fram detta exklusiva specialkaffe. Kaffebönorna har köpts direkt av kaffebonden, för att säkerställa att den som odlar får rätt betalt och inte använder miljöfarliga kemikalier samtidigt som de ges möjlighet att utveckla sin verksamhet.

-          Det är väldigt skönt att veta hur det är behandlat innan det skeppades till rosteriet i Stockholm. Väl framme har det också rostats i liten skala för att få fram just vårt specialkaffe med vår smak, avslutar Anna Carlstedt.

Kaffet kostar 120 kronor för 500g och överskottet går till IOGT-NTO:s verksamhet runt om i landet. Det går att beställa via www.iogt.se/kaffet

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

Samuel Somo, projektledare

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.

Anna Carlstedt