Ny rapport: Brister i forskning om alkoholens positiva hälsoeffekter

Idag lanserar IOGT-NTO och Svenska Läkaresällskapet för andra året i rad forskningsrapporten ”Alkoholen och samhället”. I årets rapport har en forskargrupp granskat forskningunderlaget på lågdoskonsumtion av alkohol. Bevisen för att alkohol i små mängder har positiva hälsoeffekter är, enligt forskargruppen, svaga eller direkt felaktiga.

— Det är nog många som blir förvirrade när det ena dagen går att läsa om hur alkoholkonsumtion ökar risken för bröstcancer och andra dagen om hur ett glas vin om dagen är nyttigt. Så det känns både logiskt och bra att forskarna tar ett samlat grepp om forskningen på alkoholens positiva hälsoeffekter, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Forskargruppen skriver bland annat att ”de etablerade bevisen för att alkohol i låga doser har en positiv effekt på hjärt-kärlsjukdom är svaga och ny bevisning tyder på att de här sambanden i själva verket är felaktiga, det vill säga att de inte finns eller att alkohol enbart har en skadlig effekt”.

Levnadsvanors betydelse för hälsan hos både den enskilda patienten och för folkhälsan är en fråga som SLS är djupt engagerat i, och vi ser det som mycket värdefullt att det nu finns ett gediget sammanställt kunskapsunderlag i en så betydelsefull fråga som alkoholens roll för hälsan, säger Kerstin Nilsson, ordförande för Svenska Läkaresällskapet.

Hela rapporten går att ladda ner här: http://iogt.se/wp-content/uploads/Alkoholrapport-2014-Svenska.pdf

Den finns även på engelska med källhänvisningar här: http://iogt.se/wp-content/uploads/Alkoholrapport-2014-ENG.pdf

Rapporten presenteras på SLS Medicinska riksstämma idag kl.15.15. För ackrediterade journalister finns även möjlighet till intervjuer med en av forskarna bakom rapporten, Tim Naimi. För information och bokning av intervju, kontakta IOGT-NTO:s pressekreterare Johnny Foglander enligt nedan.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO