Resejournalisters syn på alkohol måste bli bättre

Idag presenterar nätverket Schyst Resande en granskning av resejournalistiken där bland annat förhållningssättet till alkohol synas. Ett exempel där en journalist i tidningen Vagabond går så långt som att förhärliga sin alkoholpåverkade bilkörning visar att det finns stora brister i kunskaperna kring alkohol och hur den framställs i redaktionell text.

—Det är självklart att man inte romantiserar fyllekörning här hemma i Sverige. Men du blir inte mindre farlig bara för att du är utomlands och att förhärliga ett beteende som kan skada både dig själv och andra är extremt oansvarigt oavsett var du befinner dig, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Kopplingen mellan turism och alkohol har funnits länge och förstärks med hjälp av alkoholproducenter och resebolag. Förutom att det sprider en osund alkoholkultur till länder och platser som tidigare inte haft alkoholrelaterade problem så är det lokalbefolkningen som drabbas hårdast av turisternas festande.

— Det är researrangörerna och alkoholproducenterna som vinner på turisternas drickande. Men samtidigt betalar lokalbefolkningen dyrt. Turismen ökar tillgängligheten när barerna har priskrig och marknadsföringen blir allt aggressivare. Men med billigare sprit och fler som dricker så ökar också alkoholens skadeverkningar rejält, och slutnotan landar i det land man turistar i, avslutar Anna Carlstedt.

Läs mer på www.schystresande.se. Rapporten bifogas nedan.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

Johnny Foglander, vik. pressekreterare IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 800 lokalföreningar över hela landet.

Att förhärliga ett beteende som kan skada både dig själv och andra är extremt oansvarigt
Anna Carlstedt