Satsningar på tullen leder till minskad smuggling av alkohol

Idag presenterade Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) nya siffror som visar att smugglingen av alkohol minskar. IOGT-NTO menar att satsningar på tullen, både i form av befogenheter men även genom ökade resurser, är nödvändiga för att garantera en fortsatt minskning av smugglingen.

— Att smugglingen minskar visar på ett större perspektiv med en utmanad alkoholnorm, och det speglar samhällets syn i stort där allt fler ifrågasätter alkoholens roll, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

— Det är viktigt att använda de politiska verktyg som finns. Smuggling av alkohol är ett problem även om det minskar och det krävs större befogenheter och mer resurser till tullen för att ge dem möjlighet att stoppa illegal alkohol redan vid gränsen. Det är åtgärder vi vet är effektiva och som fungerat väl exempelvis när det gäller tobak, säger Anna Carlstedt.

CAN:s rapport går att läsa här:  http://can.se/sv/Publikationer/Ovriga-publikationer/konsumtionen-av-alkohol-2014/

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.

Det krävs större befogenheter och mer resurser till tullen för att ge dem möjlighet att stoppa illegal alkohol redan vid gränsen
Anna Carlstedt