Stoppa alkoholreklamen vid dörren

Fram till nu har direktreklam av alkohol hem i brevlådan i princip inte existerat. Men det kan förändras med en friande dom i marknadsdomstolen den 5:e maj. Domen öppnade upp för direktreklam och därmed ytterligare en kanal för marknadsföring av alkohol. IOGT-NTO startar därför en blixtkampanj där den som vill slippa reklamen kan skriva upp sig och få hemskickat en dekal med texten "Alkoholreklam, Nej tack!" att sätta på brevlådan.

— Vi har lyft problemen med alkoholreklam länge och den här domen visar ännu tydligare att det är dags att sätta ner foten. Vi dränks allt mer i alkoholreklam och investeringarna i den ökar explosionsartat. Våra politiker måste agera och ta ett helhetsgrepp kring hela frågan med marknadsföring av alkohol, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Det finns ett starkt motstånd mot alkoholreklam och för alla de som inte vill ha direktreklam för alkohol startar nu IOGT-NTO en blixtkampanj som finns på iogt.se/nejtack. Personer kan skriva upp sig och få hemskickat dekaler med texten ”Alkoholreklam, Nej tack!” som går att sätta upp på den egna brevlådan.

— Det finns inte många platser som är fria från alkoholreklam, men hemmet borde vara en sådan zon. Med den här kampanjen ger vi alla möjlighet att stoppa alkoholreklamen redan vid dörren, säger Anna Carlstedt.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.

Anna Carlstedt