Svenskar anser att alkohol stör i sociala medier

Två av tre tycker att det är negativt med alkoholreklam i sociala medier visar en ny u ndersökning gjord av Novus på uppdrag av IOGT-NTO. Samtidigt utsätts unga för dubbelt så mycket alkoholreklam som vuxna, en fråga som regeringen bör åtgärda skyndsamt.

Under en genomsnittlig vecka exponeras unga (15-24 år) för 280 positiva budskap om alkohol, av dessa sker mer än hälften via sociala medier. Alkoholreklam riktad mot unga leder enligt omfattande forskningsrön till en tidigare debutålder och större konsumtion, men även till att sätta normen att alkohol är det enda sättet att umgås och slappna av.

- Faran är att vi inte ser skadorna som alkoholen orsakar, säger Johnny Mostacero, ordförande IOGT-NTO.

Världshälsoorganisationen (WHO) har tillkännagett att reglering eller förbud av alkoholreklam är en av tre åtgärder som har en signifikant effekt på folkhälsan, är kostnadseffektiv och genomförbar. Det finns bred forskning som visat att unga är en särskilt utsatt grupp för alkoholreklam.

- Vi har idag ett totalförbud för tobaksmarknadsföring. Ett totalförbud för alkoholmarknadsföring i sociala medier är möjligt och flera länder i EU undersöker nu möjligheterna av folkhälsoskäl. Regeringen måste agera för att inte alkoholindustrin fortsatt ökar sina anslag till marknadsföring riktad till unga, fortsätter Mostacero.

Under almedalsveckan kommer IOGT-NTO lyfta frågan om alkoholreklam i sociala medier genom kampanjen #alkoholstör med en namninsamling på plats. Läs mer på alkoholstör.se

Johnny Mostacero, förbundsordförande IOGT-NTO

Laura Luna, pressekreterare IOGT-NTO

Orsakerna till att välja en nykter livsstil är många men en sak har vi gemensamt: Vi i IOGT-NTO vill skapa en miljö där friheten från alkohol är självklar och naturlig. Vår organisation har drygt 23 000 medlemmar över hela landet. Vi är en politiskt och religiöst obunden organisation och välkomnar alla som delar vår syn om människors lika värde och som vill leva ett helnyktert liv.

Två av tre tycker att det är negativt med alkoholreklam i sociala medier

Johnny Mostacero