Svenskar oroliga att förlora sina digitala bilder

Report this content

En Sifo-undersökning gjord på uppdrag av lagringsföretaget Iomega visar svenskarnas inställning till digital fotografering. Svensken tar i genomsnitt 41 bilder per månad, värdesätter bilderna på sina barn allra högst. En majoritet av befolkningen är oroliga för att förlora sina digitala bilder. Men trots detta säkerhetskopierar endast en tredjedel av befolkningen regelbundet.

Hela 62 procent av den svenska befolkningen har någon gång känt sig orolig för att förlora sina digitala bilder. Det är främst kvinnor, åldersgruppen 15-29 år samt de som tar många bilder som i högre utsträckning är oroliga. Hälften av svenskarna tar i genomsnitt 1 till 10 bilder per månad (49 %) med digitalkameran/mobiltelefonen. Män tar något fler bilder än kvinnor. Det totala genomsnittet ligger på 41 bilder per månad *. Undersökningen visar att svenskarna värderar digitala bilder på sina barn högst. Därefter följer bilder på semesterbilder och resor, släkten och på sin partner. Det är bilder man helst inte vill förlora. Bland dem som tar många bilder är resetillfällena viktigast att behålla. – Det är jättekul att digital fotografi har utvecklats till en folkrörelse där lagringsbehovet i Sverige ökar med cirka 500 terabyte per månad **. Däremot är det förvånande att så många är oroliga för sina digitala minnen, men ändå inte säkerhetskopierar bilderna, säger Magnus Erlandsson, Sverigeansvarig på Iomega. Lata fotografer säkerhetskopierar inte Av de som har tillgång till digitalkamera är det 27 procent som alltid eller regelbundet säkerhetskopierar, 36 procent som gör det ibland och 36 procent som inte brukar göra det. De som inte säkerhetskopierar är främst kvinnor i åldersgruppen 15-29 år och de som tar få bilder. Av de som inte säkerhetskopierar är det 58 procent som inte gör det på grund av lathet. Andra skäl är att de inte har tillgång till en extern hårddisk eller att det är för svårt. Unga visar bilder på sociala nätverkssajter De allra flesta brukar visa sina digitala bilder på den egna datorn (81 %). På andra plats kommer kameran eller mobiltelefonen följt av att man skickar vidare via e-post eller MMS. De som tar fler än 50 bilder per månad är den grupp som använder sig av flest sätt att visa sina bilder på. Ungdomar i åldern 15-29 år använder i högre utsträckning sociala nätverkssajter och fotoalbum online. Svensken lagrar bilderna på datorn De vanligaste sätten att lagra digitala bilder på är på den egna hemdatorn (86 %), följt av minneskortet (36 %) och på CD/DVD (33 %). Ju fler bilder man tar desto vanligare är det att man använder sig av en extern hårddisk. Män använder oftare extern hårddisk medan kvinnor oftare lagrar på CD/DVD. Regionala skillnader • Göteborgare tar flest antal bilder (71,6 bilder per månad) • Norra Sverige tar minst bilder med ett medel på 24,8 bilder per månad. Även Norra Mellansverige och Malmöborna utmärker sig att ta ett lågt antal bilder • Småland och Sydsverige lagrar i hög grad på CD/DVD • Norra Sverige och Malmö skriver i låg grad ut på papper och låter framkalla eller skriva ut bilder • Norra Mellansverige (15 %) och Småland (och öarna, 18 %) lagrar i mindre grad på extern hårddisk. Snittet i Sverige ligger på 25 %. • Göteborgarna är mest oroliga att förlora sina bilder (77 %) och Malmöborna minst oroliga (53 %). Snittet i Sverige ligger på 62 % • Göteborgarna säkerhetskopierar mest regelbundet av alla svenskar • Norra mellansverige värderar bilderna på sina barn mycket högre än genomsnittssvensken. 72 % mot 58 %. De värderar även bilder på husdjur högre än snittet. För att ta del av hela undersökningen, gå till www.slideshare.net/iomeganordic/iomega Iomegas topp fem lagringstips 1. Se alltid till att du har lagrat din information på minst två olika lagringsenheter 2. Gör säkerhetskopiering till en enkel vana och ta hjälp av en backup-programvara som kan skapa säkerhetskopior automatiskt 3. Med hjälp av en nätverkshårddisk kan du enkelt ta backup på alla dina hemdatorer via ditt nätverk hemma 4. Skaffa en online-tjänst för att kunna säkerhetskopiera dina mest värdefulla bilder 5. Om du vill vara extra trygg, köp en nätverkshårddisk med två separata hårddiskar som är speglade (Raid). Då har du alltid två kopior. Bilder: www.flickr.com/photos/iomega-nordic * Genomsnittet dras dock upp av ett fåtal personer som angivit mellan 1000-3000 bilder/månad. ** Beräknas på att 96 % av befolkningen mellan 15 – 79 år (7 285 194) tar 41 bilder på 2 MB varje månad. För mer information och rapporten i tabellform, vänligen kontakta: Magnus Erlandsson Regional Manager Nordic Iomega Tel: 0733-701003 E-post: erlandsson_magnus@iomega.com Om Iomega Iomega Corporation, dotterbolag till EMC Corporation med huvudkontor i San Diego, är en världsledande aktör inom innovativ lagring och nätverkssäkerhetslösningar för små och medelstora företag samt konsumenter. Företaget har sålt mer än 400 miljoner digitala lagringslösningar sedan starten 1980. Idag inkluderar Iomegas produktportfölj branschledande lösningar för nätverkslagring, externa hårddiskar, samt produkter med företagets prisbelönta teknik för portabel lagring - Iomega REV för backup och arkivering. För att ta reda på mer om Iomegas digitala lagringsprodukter och företagslösningar, vänligen gå till www.iomega-europe.com. Återförsäljare av Iomegas produkter finns på www.iomega.com/ipartner.

Taggar: